Files steeds vaker overdag

Automobilisten staan in Nederland steeds vaker overdag in de file. Het totaal aantal files buiten de spits is met 20 procent gestegen. De verkeersdrukte in de ochtendspits steeg met ongeveer 5 procent, in de avondspits was dat 12 procent. Dat blijkt uit cijfers van de ANWB.

Foto anp

De ANWB vergeleek de filezwaarte in de eerste zes maanden van dit jaar met die in dezelfde periode in 2015. De filezwaarte is de lengte maal de duur van een file. Vorig jaar kwam de filezwaarte op een aantal van 7.955.466 kilometerminuten.

Volgens de ANWB heeft de extra drukte meerdere oorzaken, zoals economische groei en ongevallen. Ook wordt het buiten de spitsuren drukker doordat meer mensen de spits gaan mijden.

Uit de cijfers blijkt ook dat weggebruikers in de regio Amsterdam veel meer hinder ondervonden van de files terwijl rond Rotterdam de doorstroming sterk verbeterde. De langverwachte opening van de A4 tussen Delft en Schiedam in december en de verbreding van de A15 Europoort-Rotterdam leidden ertoe dat de filezwaarte in die regio met ruim 10 procent afnam.

Door de opening van de nieuwe A4 is het beruchte verkeersknooppunt op de A13 tussen Rotterdam en Den Haag zelfs uit de filetop 5 verdwenen.

File top 5

1. A4 tussen Den Haag en Amsterdam, bij Zoeterwoude
2. A1 tussen Amsterdam en Amersfoort, bij knooppunt Eemnes
3. A27 tussen Utrecht en Breda, bij Noordeloos
4. A20 tussen Rotterdam en Gouda, bij knooppunt Terbregseplein
5. A58 tussen Tilburg en Eindhoven, tussen Moergestel en Oirschot

Mobiliteitsbeleid

Toch hebben nieuwe wegen of verbreding van snelwegen nauwelijks zin. Dit stelden het Centraal Planbureau en het Planbureau voor de Leefomgeving in hun in mei verschenen rapport Kansrijk mobiliteitsbeleid. Hierin schetsten ze wat de kosten en baten zijn, in geld en welvaart, van uiteenlopende mobiliteitsmaatregelen.

De planbureaus voorspelden dat de files in Nederland tot 2030 op het huidige niveau blijven. Na 2030 nemen ze alleen toe als de economie sterk groeit. Is dat niet zo, dan blijven de files ook daarna op het huidige niveau en zijn grote infrastructurele projecten niet rendabel.

Wat de files effectief terug kan dringen is kilometerheffing, zo luidde het advies. Automobilisten extra laten betalen als ze op een druk moment over een bepaald stuk asfalt rijden, vermindert de files met 10 procent en pakt ook goed uit voor het milieu, aldus het rapport. Keerzijde is dat dit lastig uitvoerbaar is, en bovendien voor de weggebruikers onvoorspelbaar en mogelijk kostbaar. Maar, zo stellen de planbureaus: de baten overtreffen de kosten.

Loopt onze infrastructuur vast?

De wegen, het spoor en de wateren slibben dicht, waarschuwt Mobiel Nederland. De lobbyclub pleit voor meer geld en 'slimme' oplossingen, zoals rekeningrijden. De vraag is of dat nodig is. Lees hier de analyse van Volkskrant-verslaggever Marcel van Lieshout.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.