Files kostten bedrijfsleven 852 miljoen euro

Files kostten het Nederlandse bedrijfsleven vorig jaar in totaal 852 miljoen euro. Dat berekende TNO in opdracht van verladersorganisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN). Het schadebedrag na fileleed een jaar eerder kwam uit op 797 miljoen euro. De brancheverenigingen benadrukten maandag de noodzaak van investeringen in knelpunten op de Nederlandse wegen, nu de filedruk opnieuw toeneemt. De organisaties noemen als voorbeeld de A20 tussen het Terbregseplein en Gouda, waar het verkeer dagelijks vaststaat.

Files op de A9 nabij AmsterdamBeeld anp

Naast ergernis en directe vertragingsschade leiden files volgens de organisaties ook tot andere kosten. Zo kan de inzet van extra voertuigen noodzakelijk zijn om goederen toch op tijd af te leveren. Ook eist het inspelen op files aanpassingen in de rit- en routeplanning en dus extra inspanning op het gebied van logistiek. Verder zorgen files voor vertragingen in het productieproces van bedrijven.

De grootste zogeheten 'bottleneck' in 2014 was de A58 in Noord-Brabant tussen de knooppunten Galder en Batadorp. Daar kostten de files het bedrijfsleven bij elkaar zo'n 8,4 miljoen euro. Zuid-Holland was met 35 miljoen euro schade de duurste provincie wat betreft fileleed. De regio was goed voor bijna de helft van de top twintig van duurste files.

Knelpunten in Zuid-Holland zijn onder meer de A20 tussen de knooppunten Kleinpolderplein en Terbregseplein, de A13 tussen de knooppunten Ypenburg en Kleinpolderplein en de A27 tussen de knooppunten Gorinchem en Hooipolder.

Reactie minister Schultz

Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) wijst er in een reactie op dat de Nederlandse snelwegen intensief worden gebruikt en dat het weer drukker wordt op de weg nu het beter gaat met de economie. 'Na de periode van dalende files nemen deze sinds een jaar weer toe nu het weer beter gaat met de economie, maar ze zijn nog altijd flink minder dan de piek in 2008'. Om het verkeer beter door te laten rijden in de Randstad en op wegen naar het oosten en westen, liggen plannen klaar als de aanleg van de Blankenburgtunnel en de verbindingsweg tussen de A13/16 in de regio Rotterdam en de verlengde A15 in Gelderland.

Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu).Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden