File Antwerpen veel korter dankzij 'likje verf' en pijlen die naar boven wijzen

Een aanpassing van de wegmarkering en het omdraaien van pijltjes boven het wegdek; meer was er niet nodig om de files op de ring van Antwerpen fors te verminderen. De ochtendspits bij het knooppunt Antwerpen-Zuid - voorheen een van de meest problematische punten op de toch al dramatische Antwerpse ring - is 44 procent korter geworden sinds de aanpassing in maart 2014. Ook de wegen die gelinkt zijn met het knooppunt,  zoals de snelweg van Breda naar Antwerpen, hebben profijt van de nieuwe situatie.

De ring bij Antwerpen Foto AWV

Het Vlaams Verkeerscentrum - het Vlaamse equivalent van de ANWB - kwam tot de conclusie dat veel meer mensen tijdens de spits de afslag E19/A12 naar Brussel nemen, dan dat er rechtdoor rijden richting Gent. Peter Bruyninckx van het Vlaams Verkeerscentrum: 'De minderheid, 40 procent van het verkeer, was zo in het voordeel. Door de middenstrook om te vormen tot een keuzestrook waarop het verkeer zowel kan blijven doorrijden richting Gent als naar rechts kan uitvoegen, heeft de afrit meer capaciteit gekregen.'

Volgens Bruyninckx hadden automobilisten in de oude situatie heel kort de tijd om in te voegen. 'Het verkeer was hierdoor veel meer afhankelijk van de goodwill van andere weggebruikers om auto's te laten invoegen. Dit had een remmend effect op het verkeer.'

Psychologisch effect
Om de nieuwe situatie te verduidelijken, wijzen de pijlen op de borden boven de weg nu naar boven in plaats van naar beneden. Bruyninckx: 'Zo konden we beter aangeven dat het een keuzestrook is. Dit heeft ook een psychologisch effect: wat naar beneden wijst, voelt als eindig. De pijl naar beneden dwingt de automobilist nu te handelen, de pijl naar boven neemt die dwingendheid weg.' Volgens Bruyninckx zijn de pijlen niet de oorzaak van het succes van het project, maar wel 'een belangrijke randvoorwaarde'.

In België werd bij aankondiging van de plannen nogal lacherig gedaan over het plan. 'Vlaanderen worstelt al jaren met de dagelijkse verkeersinfarcten op de Antwerpse ring. Dat we zo'n probleem wilden oplossen met een likje verf zorgde voor hilariteit. Maar juist de simpelste oplossingen kunnen heel effectief zijn', zegt Bruyninckx. Het Verkeerscentrum onderzoekt of de succesformule nu kan worden uitgebreid naar de rest van Vlaanderen.

Het project is onderdeel van een zeer ingrijpend plan om de Antwerpse ring opnieuw in te richten. Dit was één van de zogeheten 'quick wins' die het Verkeerscentrum samen met het Agentschap Wegen en Verkeer en andere instanties opstelde in afwachting van het 'Masterplan 2020'. Dit plan, dat de mobiliteit in de Antwerpse regio drastisch moet verbeteren, omdat onder andere een verbinding met de Schelde-oever, waardoor de Antwerpse ring ook daadwerkelijk een ring wordt.

Meer over