Fijne baslijn

Het publiek hing aan Bruce Springsteens lippen tijdens een optreden op het South by Southwest festival in Austin, een van de betere muziekbeurzen ter wereld. Springsteen bracht een ode aan Woody Guthrie en the Animals.

Bruce Springsteen mag met zijn nieuwste album Wrecking Ball een door politieke en maatschappelijke woede ingegeven plaat hebben gemaakt, donderdag liet hij op het South By Southwest festival (SXSW) in Austin (Texas, VS) horen wat hem nog altijd het meest drijft: rock 'n' roll.


Om twaalf uur in de ochtend, ('wat is dit voor een tijdstip, alle muzikanten slapen nog') hield hij een keynote speech waarin hij anders dan verwacht geen politieke toespelingen maakte, maar een uur lang praatte over de muziek waarmee hij opgroeide. In een knap geconstrueerd betoog vertelde hij over hoe bijvoorbeeld Elvis, Roy Orbison, Sex Pistols en Bob Dylan in zijn leven kwamen, en hoe die van cruciale invloed op zijn werk bleken.


Springsteen illustreerde zijn voorliefde voor doo-wop als 'meest sensuele' muziek ooit, met een fraai stukje falsetzang. En hij liet even horen dat er een aardige human beatboxer in hem verloren is gegaan toen hij het drumgeluid van Phil Spectors fameuze Wall Of Sound demonstreerde.


De zaal met enkele duizenden muziekprofs hing aan zijn lippen. Want wisten we wel dat Springsteen eigenlijk alles aan één band te danken had, zoals hij bekende, namelijk de Britse Animals? 'Alles wat ik in veertig jaar gespeeld heb, komt uit dit liedje', vertelde hij toen hij de baslijn van hun We Got To Get Out Of This Place liet horen.


Dat baslijntje kwam 's avonds weer terug, toen Springsteen met zijn E-Street band in een voor zijn doen kleine zaal (capaciteit vierduizend man) in Austin optrad. De door een loterij aangewezen gelukkigen zagen hoe Springsteen na meer dan twee uur op het podium zijn bassist Garry Tallent het intro liet doen. En daar kwam Animals-zanger Eric Burdon zelf het podium op. Springsteen vertelde dat na zijn Animals-ode Burdon hem via Twitter had laten weten in de stad te zijn. 'Ik kon het nauwelijks geloven, mijn long lost hero hier in Austin.'


We Got To Get Out Of This Place was een van de vele verrassingen die Springsteen aan het slot van zijn twee uur en veertig minuten durende show in petto had. Het concert was een generale repetitie voor de grote Amerikaanse en Europese tournee die zondag in Atlanta begint.


Springsteen begon en eindigde met een ode aan Woody Guthrie, een andere held van hem die honderd jaar geleden werd geboren. Los van veel werk van zijn nieuwe plaat, kwamen Badlands en Promised Land van Darkness On The Edge Of Town- een plaat die de Sex Pistols als inspiratiebron had, zoals hij 's middags had verteld - alsmede My City In Ruins en het titelnummer van The Rising voorbij.


Opvallend hoe eigenlijk al het recentere werk live zo veel beter klonk dan op de vaak wat vlak klinkende platen. Ze stonden met zeventien man op het podium, maar de koortjes, blazerssectie en soms zelfs zes gitaristen vormden een even transparant als soulvol geheel.


Tom Morello, gitarist van Rage Against The Machine en verantwoordelijk voor enkele bijdragen aan Wrecking Ball, deed ook mee en overtrof zichzelf met bijtende gitaarsolo's in het nu snoeihard rockende The Ghost Of Tom Joad. Springsteen genoot er ook van. Hij liet zich een paar keer, zij het wat onwennig, in het publiek vallen en genoot zichtbaar van de drie liedjes die nog een 'held' van hem, Jimmy Cliff, kwam zingen.


Springsteen was niet naar Austin gekomen om al zijn collega's een lesje te leren. Hij wil juist nog altijd iets van hen leren, dat voelde je donderdag aan alles. Die gretigheid, die inzet en die onverzadigbaarheid, het maakt hem nog altijd uniek.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden