Fietsverenigingen vinden het onbegrijpelijk dat snelle e-bike straks van fietspaden wordt geweerd

De RAI Vereniging en de Fietsersbond willen dat de speed pedelec, de snelle e-bike waarmee 45 kilometer per uur kan worden gereden, op snelfietsroutes mag blijven rijden. En ook op brede fietspaden langs stedelijke invalswegen met intensief autoverkeer. De twee organisaties vinden het 'onbegrijpelijk' dat de berijder van de speed pedelec per 1 juli vrijwel overal van fietspaden wordt geweerd omdat die fiets vanaf die datum als brommer wordt gekentekend.

De speed pedelec kan tot 45 km per uur.Beeld anp

Snelfietsroutes, verbindingen tussen steden, zijn min of meer ontworpen voor de e-bike en de snelste variant van die fiets moet daar dan ook op terechtkunnen, zegt Martijn van Es van de Fietsersbond. 'Nu dreigen heel belangrijke routes als het RijnWaalPad en de F35 in Twente voor de speed pedelecs verboden terrein te worden. Dat is nergens voor nodig.'

In Nederland ligt een netwerk van ongeveer 400 kilometer aan snelfietsroutes. Volgens de RAI Vereniging, de branchevereniging van de fietshandel, dragen die routes bij aan de bestrijding van drukte op de autowegen. 'De speed pedelec heeft enorm veel potentie bij de aanpak van files en is bij uitstek geschikt voor woon-werkverkeer. Dat moeten we maximaal stimuleren in plaats van tegenwerken', vindt voorzitter Steven van Eijck van de RAI Vereniging.

Maatwerk

De speed pedelec wint in Nederland snel aan populariteit. Een paar jaar geleden ging het nog om enkele honderden gebruikers, nu zijn er naar schatting tussen de acht- en tienduizend fietsers met zo'n snelle elektrische fiets. Die moeten per 1 juli een helm dragen en hun snorfietskentekenplaat moet zijn ingeruild voor die van een brommer.

'Voor de wet is de pedelec straks gelijk aan een brommer en per 1 juli wordt er ook echt gehandhaafd', zegt Martijn van Es van de Fietsersbond. Zijn organisatie en de RAI Vereniging pleiten bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu voor 'maatwerk' om te voorkomen dat de pedelec van alle fietspaden wordt geweerd.

Motorpech

Van Es: 'Binnen de bebouwde kom moeten ze in principe wel van alle fietspaden worden geweerd maar er zijn uitzonderingen. Langs grote brede invalswegen liggen in een aantal gevallen prima fietspaden waar de pedelec geen enkel gevaar vormt voor de andere fietsers. Zoals de Europalaan in Utrecht. Auto's mogen er maximaal 50 rijden maar vaak ligt de snelheid daar hoger. Je vergroot de verkeersonveiligheid als je die pedelecs daartussen laat rijden.'

Zo zijn er in de nieuwe regelgeving meer ongerijmdheden, vindt de Fietsersbond. Van Es: 'Als de berijder van een speed pedelec motorpech heeft, wat heus weleens voorkomt, moet hij tóch op de autoweg blijven rijden. Ik snap dat het lastig is voor de handhavers, maar vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid lijkt me dat ook niet echt wenselijk.'

Lees ook

Houdt accu van e-bike het in Alpen net zo lang vol als fietsliefhebber?
Redacteur en fietsliefhebber Bart Koetsenruijter bedacht een wedstrijdje. Hij op een sportfiets en zijn Erica op een e-bike de Alpen in. Zou de accu het net zo lang volhouden als hij?(+)

De slag om het fietspad is geopend
Een sociologisch experiment met gewone en snelle fietsers. Verslaggeverscolumn van Margriet Oostveen in Hilversum.(+)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden