Fietstochtje

Le gamin au vélo (Jean-Pierre en Luc Dardenne, 2011)

Nederland2, 22.15-01.00 uur.

Zijn vader heeft hem in de steek gelaten, maar Cyril (12) wil het niet geloven: papa kan hem elk moment weer uit het kindertehuis komen halen. Dat diens telefoon is afgesloten, moet een vergissing zijn. En als hij thuis aanbelt, weet Cyril (debutant Thomas Doret) zeker dat zijn vader daarbinnen is. Ook al zegt de overbuurman dat het appartement leeg staat. Hoe kan de woning nou leeg zijn? Waar is dan de fiets die Cyril van zijn vader heeft gekregen?

'Pitbull' wordt het joch in Le gamin au vélo genoemd. En die bijnaam past perfect, zoals hij zich in de ene na de andere illusie vastbijt. En hoe hij, wegrennend voor de mensen van het tehuis, zich aan een omstander vastklampt en haar niet meer los wil laten. Samantha heet deze vrouw en ze heeft Cyrils fiets teruggekocht van de man aan wie zijn vader hem had verkwanseld. Of hij in het weekend bij haar mag logeren, vraagt Cyril onomwonden. Enkele scènes later zit hij bij haar thuis, heeft hij opeens iemand. Samantha begrijpt intussen zelf nauwelijks waaraan ze is begonnen. (Bij het schrijven van het script voor Le gamin au vélo dachten de Dardennes aan een sprookje, met Samantha als plots verschijnende goede fee.)

De Dardennes doen in hun zoveelste meesterwerk, goed voor de juryprijs op het filmfestival van Cannes, geen poging om de broze relatie tussen Cyril en Samantha te motiveren. Wat telt is hoe de twee met elkaar omgaan en op wankele fundamenten een soort gezinsleven proberen te bouwen. Bovendien biedt de rol van Samantha (Cécile de France) passend tegenwicht voor die van Cyrils vader (Jérémie Renier): zo achteloos als hij zijn kind dumpt, zo onvoorwaardelijk neemt zij datzelfde kind in haar leven op.

Tussen die uitersten moet Cyril een houding vinden, zich losworstelend van de één, zich bindend aan de ander. Schrijnende scènes zijn het gevolg, maar het gaat ook de andere kant op, bijvoorbeeld wanneer Cyril en Samantha een fietstochtje maken en voor de grap van fiets wisselen. Dan is de film opeens zo onbezorgd en zonnig als je bij de Dardennes nooit eerder zag.

undefined

We Need to Talk about Kevin (Lynn Ramsay, 2011)

Canvas, 20.40-22.05 uur.

IJzingwekkende bewerking van Lionel Shrivers gelijknamige roman. Kevin, de 16-jarige zoon van Eva (Tilda Swinton) en Franklin (John C. Reilly), heeft iets verschrikkelijks gedaan. Wat dat precies is, maakt Lynn Ramsay (Ratcatcher, Morvern Callar) in deze onder de huid kruipende psychothriller pas laat duidelijk, door middel van de slimme vertelstructuur. Knap creëert de film een nachtmerrieachtig doolhof van herinneringen, daarbij vertrouwend op het spel van Swinton en Ezra Miller als het mislukte moeder/zoon-paar. Vrijwel elk beeld is zwanger van naderend onheil, al is het maar door de hardnekkige aanwezigheid van bloederige tinten rood.

undefined

Win/win (Jaap van Heusden, 2010)

Nederland3, 00.15-01.45 uur

Ivan is een buitenbeentje bij de investeringsbank. In Win/win maakt deze onbeduidende man - mooie rol van Oscar van Rompay - een niet ge-ambieerde bliksemcarrière. Debutant Van Heusden is niet zozeer geïnteresseerd in economische analyses: zijn telefilm is een beurssprookje. Ivan is Klein Duimpje; de Zuidas een kil sprookjesbos. De opwinding van Ivans werkplek contrasteert steeds meer met zijn leefomgeving. Lege kaders, steriele decors, kille kleuren en verontrustend wordende muziek maken Ivans groeiende benauwdheid voelbaar en tonen hoe hard het leven is voor je tot de bovenlaag kunt doordringen.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden