Fietssirene

Nederland is asociaal gedrag van fietsers beu. Ze rijden door rood, snijden andere weggebruikers en voeren vrijwel nooit licht. Bovendien rijden ze nietsvermoedende voetgangers van de sokken....

De fietssirene (12,50 euro, bij Charlston, Haarlem) heet oorspronkelijkBike-horn. De sirene bestaat uit twee delen: het luidsprekerdeel, waarinde batterij van negen volt (2 euro) is opgenomen, kan op de stuurpen vanhet fietsstuur worden bevestigd. Met het aandrijfdeel kan het geluid vaneen politiesirene en dat van ambulance en brandweer worden weergegeven.Bovendien bestaat de mogelijkheid met dit deel versterkt via de microfoonte spreken. Onoplettende voetgangers zullen bij het horen van dezefietssirene ongetwijfeld het hazenpad kiezen. De sirene lijkt ook geschiktvoor aanwijzingen in een stadion of langs de roeibaan.

Enigszins beschroomd gaat Niche met fiets en sirene en route op zoeknaar samenscholingen voetgangers op de rijweg. De Staalstraat bij hetWaterloo-plein in het centrum van Amsterdam is een prachtig jachtgebied.Inderdaad, kuierende en keuvelende voetgangers stuiven uiteen.

Is dit leuk? Nee. De vraag luidt vervolgens of deze fietssireneeigenlijk wel mag. Niche brengt zichzelf op naar het politiebureau aan het's-Gravensandeplein in Amsterdam-Oost.

Op het bureau wordt de sirene gedemonstreerd. De dienstdoendebalie-agente legt het geval voor aan de wachtcommandant, terwijl defietssirene nogmaals door het bureau galmt. 'Nee, het mag niet', luidt debeslissing. 'Een fietser mag geen sirene voeren. Om te waarschuwen is eenfietsbel voldoende. Onnodig lawaai veroorzaken, is niet geoorloofd.'

Dus je krijgt een bekeuring?

'Het is niet toegestaan.'

Peter van den Berg

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden