Fietsoorlog in Londen: tegenstanders superfietspaden roeren zich

Het is de droom van fietsend Londen: twee superfietspaden dwars door de metropool, van oost naar west en van noord naar zuid. Twee blauwe stroken van zo'n 25 kilometer elk, afgescheiden van het gemotoriseerde verkeer. Londen op z'n Amsterdams. Een vrijplaats voor de forensende 'mamils' ('middle-aged men in lycra'),de  toeristen op hun robuuste Boris Bikes en de elegante Chelsea-dames met hun mandjesfietsen.

Een fietser in de Londense binnenstad. Beeld epa
Een fietser in de Londense binnenstad.Beeld epa

Maar donkere wolken pakken zich samen boven de plannen de Londense burgemeester Boris Johnson, zelf een fervent fietser. Achter de schermen voeren de bestuurders van de Londense zakenwereld campagne tegen dit fata morgana van de strijdlustige fietsgemeenschap. De mammons, de afgoden van het grote geld, zien fietspaden als de grootste bedreiging van de City, een Robin Hood Tax op twee wielen.

De leider van de antifietscoalitie is de City of London Corporation, het bestuursorgaan van het oude zakenhart. Goed, de beschermheren van het flitskapitaal zijn 'in principe' voor het project, maar tevens zijn ze van mening dat fietsers het autoverkeer ophouden, vrachtwagens in de weg rijden en een gevaar vormen voor overstekende voetgangers. De middeleeuwse straten, zo luidt de kern van de redenatie, zijn niet geschikt voor tweewielers, zeker niet op aparte 'cycle lanes'.

Fietspad Old Kent Road, Lewisham Londen Beeld Patrick IJzendoorn
Fietspad Old Kent Road, Lewisham LondenBeeld Patrick IJzendoorn

Vingerafdrukken

Ook de Canary Wharf Group, de particuliere organisatie die het jongere zakencentrum in Oost-Londen bestuurt,is niet blij met de fietsrevolutie, om dezelfde redenen als de broeders in de City. In The Guardian schreef Chris Boardman, de voormalig Olympisch wielerkampioen die de fietspaden propagandeert, dat 'deze tegenstanders het project in het geheim proberen te doden, zonder vingerafdrukken achter te laten'.

Een opvallende rol bij deze fietsoorlog is weggelegd voor Peter Anderson. Deze hoofd financiën van de Canary Wharf Group zit tevens in de fietswerkgroep van Transport of London. Eind komende maand komt dit fietscomité van Transport of London bijeen om de financiële haalbaarheid te bespreken van de twee superfietspaden. Met interesse zien waarnemers uit naar de houding van deze omstreden vertegenwoordiger.

Naast het verminderen van ongelukken moeten de fietspaden zorgen voor 15 procent minder autoverkeer in de binnenstad. Dat is precies wat de tegenstanders - naast de genoemde bestuursorganen ook de Kamer van Koophandel - zorgen baart. Hun tactiek bestaat uit het vragen van telkens nieuwe onderzoeken. Mede hierdoor hebben de fietspaden al vertraging opgelopen. De hoop van Boris Johnson om ze fietsend te kunnen openen voor het einde van zijn ambtstermijn (2016) lijkt vergeefs.

Burgemeester Boris Johnson op de fiets in Londen. Beeld reuters
Burgemeester Boris Johnson op de fiets in Londen.Beeld reuters
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden