Fietsfabrikanten vinden hun prijzen helemaal niet hoog

Kartelwaakhond NMa verdenkt fietsfabrikanten van kartelvorming. De handelaars verbaast dat niets, maar de fabrikanten zijn vol vertrouwen...

Geheime afspraken in de fietsenbranche? Een Amsterdamse rijwielverkoper kijkt er niet van op. Prompt wijst hij uit zijn collectie twee fietsen aan, de één van Gazelle, de ander van het merk Giant. 'Precies dezelfde onderdelen, zeven versnellingen, zelfde frame, maar ook dezelfde prijs. Ons geadviseerd door de fabrikant. Iedereen houdt zich daar aan.'

Op basis waarvan de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) de fietsenbranche van kartelafspraken verdenkt, wil de woordvoerster niet zeggen. Maar dat het een routine-onderzoek zou zijn, zoals enkele vertegenwoordigers van de door de NMa bezochte bedrijven graag willen doen geloven, wuift ze weg. 'U kunt er vanuit gaan dat wij sterke vermoedens hebben dat er sprake is van kartelvorming.'

Tot 1992 waren in de fietsenwereld prijsafspraken toegestaan. In het eerste jaar dat die afspraken waren verboden, was de gemiddelde prijs van een fiets 799 gulden. Vorig jaar besteedde de Nederlander voor zijn nieuwe fiets gemiddeld 974 gulden. In totaal werden er in 1999 ruim 1,4 miljoen fietsen verkocht.

Behalve bij de fabrikanten Gazelle, Giant en Union, gingen NMa-medewerkers vorige week ook onverwacht op bezoek bij Accell, dat de merken Batavus, Sparta en Koga Miyata op de markt brengt. Directievoorzitter R. Takens deed de inval van de NMa aanvankelijk af als routine-onderzoek. Hij erkent nu dat de NMa 'wel haar redenen zal hebben', maar ziet de uitslag van het onderzoek met vertrouwen tegemoet.

Dat de prijzen van merkfietsen verdacht overeenkomen, is volgens Takens heel verklaarbaar. 'Alle makers kopen hun onderdelen in bij dezelfde fabrikanten, zoals Shimano en Sachs. Ik ga er vanuit dat we daarvoor ongeveer dezelfde prijs betalen. Van die onderdelen maken we allemaal typisch Nederlandse fietsen, tegen dezelfde loonkosten. Dan kom je al snel tot dezelfde prijs.'

Dat de fietsen komend seizoen bij alle merken in prijs omhoog gaan, is volgens Takens óók goed uit te leggen: het duurder worden van de dollar en Japanse yen. 'We kopen onze onderdelen in tegen prijzen in die valuta. Worden die munten duurder, dan gaat ook de prijs van een fiets omhoog.'

De NMa wil de prijzen van Nederlandse fietsen vergelijken met die in het buitenland. Daar zijn ze veelal goedkoper. Dat is appels met peren vergelijken, vindt Takens. 'De Duitser rijdt rond op een kale fiets, geen bagagedrager en zo. Die fiets kan dus goedkoop zijn. De Nederlander wil zo'n fiets niet. Die gebruikt zijn fiets overdag om mee naar het werk te gaan en 's avonds om er recreatief mee te kunnen gaan fietsen. Dat vergt extra's.' Volgens Takens wil de Nederlander het nieuwste van het nieuwste. 'Zo wil hij nu een fiets met vering. En die is duur.'

Een Amsterdamse rijwielhandelaar betwijfelt of dat de ware redenen zijn voor de hoge prijzen van de fietsen van grote merken. 'Ik heb een stadsfiets in de verkoop van het kleine merk Azor, voor zeshonderd gulden. Een dergelijke fiets van Gazelle is driehonderd gulden duurder. Maar niet beter. Ik denk dat die grote merken erg veel geld kwijt zijn aan hun promotiecampagnes.'

Volgens deze rijwielhandelaar komen de grote merken telkens maar weer met nieuwe snufjes, maar gaat de kwaliteit van de fietsen achteruit. 'Ik vind het opvallend dat het altijd Gazelle en Batavus zijn die op de fiets-RAI de prijzen in de wacht slepen. Maar of ze daadwerkelijk het beste product leveren? De verhouding tussen prijs en kwaliteit is zoek.'

Volgend week is in Duitsland de eerste grote fietsbeurs van het nieuwe seizoen. Met de nieuwste snufjes en de nieuwste prijzen. De prijslijsten liggen nog bij de drukker, dus moet de consument nog even wachten voordat hij zelf de fietsenprijzen kan vergelijken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden