Fietsersbond zet 675 km aan nieuwe snelfietsroutes op 'Toekomstagenda'

UTRECHT - Als het aan de Fietsersbond ligt, krijgen de belangrijkste stedelijke regio's in Nederland er tot 2025 zo'n 675 kilometer aan nieuwe snelfietsroutes bij. Met de aanleg van deze goede en snelle verbindingen tussen steden, en tussen woonwijken en werkplekken, moeten samenhangende regionale netwerken van snelfietsroutes ontstaan.


Dinsdag overhandigt directeur Hugo van der Steenhoven van de Fietsersbond De Toekomstagenda Snelfietsroutes aan minister Schultz van infrastructuur en milieu met vooral één dringende vraag: of het Rijk de komende tien jaar 35 miljoen euro per jaar wil bijdragen om het plan te realiseren.


De totale kosten bedragen 700 miljoen euro. Een aantal provincies als Zuid-Holland en Noord-Brabant en stadsregio's als Utrecht, Arnhem-Nijmegen en Haaglanden hebben al toegezegd mee te doen en gezamenlijk ongeveer 200 kilometer aan te leggen. Voorwaarde is wel dat het Rijk ook bijdraagt.


Het is Van der Steenhoven niet ontgaan dat de overheid krap bij kas zit. Hij hoopt dat de fietsroutes bijvoorbeeld kunnen worden betaald uit het potje 'Beter Benutten', bedoeld voor de financiering van alternatieven voor de auto. 'Dit snelfietsrouteplan is voor iedereen goed en kost relatief weinig geld', betoogt de directeur van de Fietsersbond. 'Als er betere fietsroutes zijn, laten meer mensen de auto staan. Zo worden de files bestreden, vermindert de luchtvervuiling en verbetert de gezondheid van werknemers door meer lichaamsbeweging.'


De snelfietsroute is mede door de groeiende populariteit van de elektrische fiets in opmars. Daarmee kunnen fietsers een langere afstand afleggen naar het werk zonder bezweet en buiten adem aan te komen. Ruim 60 procent van de werknemers woont nog geen 15 kilometer van zijn werk, nu komt een kwart op de fiets. Er is dus volgens de Fietsersbond nog een wereld te winnen.


Dat kan met meer snelfietsroutes, die het fietsen stimuleren, is het idee. Op dit ogenblik zijn er al achttien van. De aanleg van de snelfietsroute van Leiden naar Den Haag heeft geleid tot een kwart meer fietsgebruik, heeft de organisatie becijferd.


De 675 kilometer nieuwe snelfietsroutes uit het toekomstplan zijn niet allemaal nieuwe, rood geasfalteerde fietspaden. Deels gaat het over het verbreden van bestaande paden, of het verbeteren van routes, bijvoorbeeld door het vervangen van tegels door rood asfalt.


Vrijdag meldde het RIVM na onderzoek dat hogeropgeleiden vaker op de fiets stappen dan lageropgeleiden, vooral in woon-werkverkeer. Het RIVM vermoedt dat mensen met een lagere opleiding de auto meer zien als statussymbool dan hogeropgeleiden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden