Fietsenoorlog bij station Utrecht

Dagelijks proberen tienduizend fietsers hun rijwiel te parkeren bij het station van Utrecht. Terwijl er plaats is voor 3500 fietsen....

Marieke van Willigen komt op de mannen van de gemeente afgerend, omdat die er met haar fiets vandoor willen gaan. Een moment voor daadkracht. ‘Hee! Ho, stop! Stop! Wacht! Dat is mijn fiets!’

Ze wijst naar de pick-up van de gemeentelijke Dienst Stadswerken, waarop haar rijwiel is gezet, met zeven andere fietsen, klaar om te worden weggevoerd.

De reden: ze had haar fiets ‘gevaarlijk’ geparkeerd. Dat wil zeggen, buiten de rekken.

‘Dan krijg je een rood labeltje’, zegt Eyup Simsek van Stadswerken. ‘Staat die fiets na een half uur nog buiten de rekken, slijpen wij het slot door, en brengen we de fiets weg.’

Van Willigen heeft geluk gehad. Ze was even op en neer geweest naar Schiphol en had haar fiets op een verboden plek gezet. Dat weet ze ook wel. Maar waar anders? De rekken staan altijd vol.

Het stationsgebied in Utrecht heeft gratis rekken voor 3500 fietsen, terwijl er dagelijks veel meer worden neergezet. Negenduizend volgens de gemeente, tienduizend volgens de Fietsersbond.

Een gedeelte van de vijf- tot zesduizend fietsen die buiten de rekken staan, wordt twee keer per week bekeken en als ‘hinderlijk’ dan wel ‘gevaarlijk’ gekenmerkt.

Gevaarlijk geplaatste fietsen worden na een half uur verwijderd, hinderlijke na 24 uur, en naar een depot gebracht. Het doorgezaagde slot wordt drie maanden bij de fiets bewaard. Op vertoon van het juiste sleuteltje krijgt de eigenaar zijn fiets terug; kosten 12,50 euro.

Niet iedereen weet dat het zo werkt. Volgens de beheerster van het depot zijn er tussen 14 maart en 30 mei van dit jaar 1289 fietsen binnengebracht door Stadswerken. ‘Daarvan is 57,7 procent door de eigenaar opgehaald.’

Meer dan vijfhonderd fietsen zijn niet opgehaald, vermoedelijk omdat de eigenaars denken dat hij gestolen is.

De gemeente verkoopt de niet-opgehaalde fietsen uiteindelijk voor tien euro aan het Fietspunt, een fietsenhandelaar in het centrum van Utrecht.

Volgens het Parkeerbedrijf van de gemeente Utrecht worden er nu minder fietsen weggesleept. Voor de zomer werden alle hinderlijk geplaatste fietsen binnen een half uur verwijderd.

Onredelijk, vond de gemeenteraad. De fietsen zijn van forenzen, die pas ’s avonds terugkomen. Sindsdien is er een onderscheid tussen gevaarlijke (na een half uur weg) en hinderlijke fietsen (een etmaal).

Eyup Simsek van Stadswerken zegt nu nog zo’n 120 fietsen per week weg te halen. ‘Dat komt niet alleen door de nieuwe regels, maar ook omdat wij van onze baas niet zo veel zware fietsen mogen tillen.’

Nog steeds onredelijk, vindt de Utrechtse afdeling van de Fietsersbond, die een proces tegen de gemeente Utrecht gaat aanspannen.

Er loopt echter al een proces tegen de gemeente. Een man wiens fiets weg was, maakte bezwaar bij de gemeente, omdat de termijn van een half uur volgens hem onredelijk was. Hij heeft zijn fiets wel teruggekregen, maar het slot was kapot.

De gemeente wees zijn eis af, waarop de man naar de rechter stapte. De zaak diende op 19 september voor de bestuursrechter, die zes weken de tijd heeft om uitspraak te doen.

Wethouder Tymon de Weger erkent het probleem. ‘Het tekort aan stallingen is nergens zo groot als in Utrecht.’ Maar, zegt hij, er is een oplossing in aantocht: de fietsflat die in 2013 verrijst, als onderdeel van het nieuwe Utrecht Centraal. ‘Die biedt ruimte aan 17 duizend fietsen.’

Dat aantal verbaast Jan van Embden van de Fietsersbond. Er zouden maar tienduizend fietsen in die flat kunnen? De Wegers woordvoerder nuanceert. ‘Het is nog niet helemaal duidelijk hoeveel fietsen er in de flat zullen passen. De inzet is om voldoende plekken te scheppen.’

En wat gebeurt er tot 2013? Volgens De Weger is het de bedoeling om de bouw van de fietsflat, ‘naar voren’ te halen. Maar volgens Van Lijden van het Parkeerbedrijf is dat nog maar ‘een idee’.

In de tussentijd is het fietsen lossnijden, inladen, en opbergen. ‘We proberen tot de komst van de flat nog duizend extra plekken te creëren. Het is alleen lastig een plek te vinden’, aldus De Weger.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden