Fietsbeschermers

Er zijn fanaten die hun racefiets – hun lieveling – niet willen blootstellen aan de kwaden van de winter, pekel in de eerste plaats....

Een tussenweg is om voor de winter een set andere, goedkope wielen aan te schaffen, met eigen tandwiel en ketting. Dan kun je meteen je versnellingen aanpassen. Hollander: ‘In de kou is het verstandig om één à twee tandjes lichter te rijden zodat je je spieren en pezen niet overmatig belast.’ Zo’n winterset hoeft niet meer te kosten dan 250 euro.

Wie op zijn zomerfiets blijft rijden, kan voorzorgsmaatregelen treffen om de schade zo beperkt mogelijk te houden. De eerste is om frame en onderdelen (niet velgen en remblokjes) in te spuiten met siliconenkit. Dat beschermt. Bovendien is het veel makkelijker om je fiets schoon te maken als het vuil op een siliconenlaag zit.

Spatbordjes (SKS, 60 euro per stel) zijn er ook voor fietsen die geen spatbordoogjes aan het frame hebben. Aan je zadelpen kun je ook een spatbordje voor mountainbikes monteren (SKS, 22,95 euro). Dat is breder en houdt meer water weg.

De wegen zijn vaker nat, en viezer dan ’s zomers. Glassplinters en andere rommel blijven aan een natte band plakken, de kans op een lekke band is dus groter. Maar een binnenband wisselen met verkleumde vingers is vervelend. De oplossing: een band met een antilekstrook. ‘Met een Schwalbe Stelvio Plus rij je veel minder vaak lek’, zegt Hollander. Nog een belangrijk voordeel van die band (om en nabij 35 euro) is dat hij meer profiel heeft op het loopvlak voor de bochten, en dus meer grip. Ook een bredere band verkleint de kans op uitglijden: 25 of 28 millimeter, in plaats van de gebruikelijke 23.

‘O ja, lampjes.’ Verlichting is zo’n beetje het laatste waaraan sportieve fietsers denken. De gemiddelde Nederlander die doordeweeks aan zijn conditie wil werken, is echter aangewezen op de avonduren. En gezien worden is van levensbelang. Automobilisten worden overdag al vaak verrast door snelle fietsers; wie ’s avonds zonder goede verlichting gaat trainen, vraagt bijna om problemen. Een goed, fel achterlampje kost weinig (10 euro). Een goede ledkoplamp kost zo’n 25 euro. Een koplamp die de weg voor de fietser zelf ook behoorlijk verlicht, is een stuk duurder. Fietsers zijn enthousiast over de Sigma Mirage Evo Pro (zo’n 100 euro). Die heeft een dubbele koplamp (eentje voor ‘ver’ en eentje voor ‘breed’), en een accu die in een bidonhouder past.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden