Feyenoords kameraden houden hand op knip

12 investeerders moeten 60 miljoen in Feyenoord stoppen. Maar zelfs de vermogende fans houden de hand op de knip. ‘Dit plan kan beter de ijskast in.’

Het jaarverslag van het seizoen 2007-2008 is net gedrukt als de directie van Feyenoord in het Riazor-stadion in het Spaanse La Coruña met gekromde tenen het UEFA Cupduel met Deportivo volgt. Het spel is weer eens dramatisch en een deel van de fans bevestigt wederom het beeld van een club die in Europa een spoor van vernieling achterlaat.

Feyenoord staat elfde in de eredivisie, is na drie nederlagen uitgeschakeld in de UEFA Cup en presenteert een openhartig jaarverslag, waaruit blijkt dat ‘het point of no return is bereikt’, zoals financieel directeur Onno Jacobs concludeert. ‘We moeten hard werken aan ons imago en de uitstraling van de club. Mensen willen bij winnaars horen.’

Sjaak Poppe, woordvoerder Port of Rotterdam:
‘Om naamsbekendheid gaat het niet bij ons. Daarom ambiëren wij ook geen rol als shirtsponsor of hoofdsponsor van Feyenoord. Wij zullen ook niet zeker stappen in het overbruggingsfonds van Feyenoord, bij ons praat je immers niet over miljoenen aan sponsorgeld.'

]]>

En dan moet je al een tijdje niet bij Feyenoord zijn. De club uit Rotterdam-Zuid heeft het ergste achter de rug, maar kampt nog met een rentedragende schuld van 17 miljoen euro. En hoewel de omzet met 4,7 miljoen is gestegen tot 42,9, had de club op 30 juni 2008 een negatief eigen vermogen van 6,4 miljoen euro. ‘De totale schuld bedroeg in 2006 inclusief de belastingclaim die we voor 5,1 miljoen euro hebben afgekocht ongeveer 35 miljoen’, vertelt Jacobs, op zijn kantoor in De Kuip.

Noodverbanden
Bij zijn aantreden in december 2005 constateerde de financieel directeur dat Feyenoord de salarissen nauwelijks kon betalen. ‘We zagen aankomen dat we het einde van het seizoen niet zouden halen. We hingen echt met de handen aan de reling. We moesten noodverbanden leggen, overbruggingskredieten aantrekken en zo snel mogelijk spelers verkopen om inkomsten te genereren.’

Hewi Hoogendijk, mede-eigenaar van de Rook Groep:
‘Behalve voor Feyenoord doen we ook nog dingen voor RBC Roosendaal en voor hockeyclubs. Andere clubs kennen hun sponsors. De contactpersoon bij Feyenoord heeft zich al drie keer aan mij voorgesteld. Dat is dus twee keer teveel. Dan heb ik al gegeten en gedronken. ]]>

In augustus 2006 verkocht Feyenoord zijn sterspelers Kuijt en Kalou om een deel van de schulden af te lossen. De club richtte daarnaast Talent Pool 1 op, waarin zeven talenten (De Guzman, de in 2007 naar Real Madrid vertrokken Drenthe, Vincken, Biseswar, Mulder, Bruins en Wijnaldum) tegen een geschatte transferwaarde van 24 miljoen euro werden ondergebracht. Wie in dit fonds participeert, hield aan de transfer van Drenthe ruim een ton over.

Talent Pool 2 met Tiendalli, Vlaar, Slory, Schett, Greene, de reeds vertrokken doelman Ekramy en de helemaal met voetballen gestopte Canadees Lensky, trok ook voldoende investeerders, maar is vooralsnog geen succes. El Ahmadi is als eerste ondergebracht in het Feyenoord Investerings Fonds, terwijl de club ook certificaten van aandelen uitbracht.

Ingrid Lodder van aannemingsbedrijf MNO Vervat:
‘W e hebben jarenlang een businessunit gehad in De Kuip, maar dat werkte voor geen meter. Die unit kostte handen vol geld en werd haast nooit door ons gebruikt. En als we dan eens een keer relaties meenamen naar een voetbalwedstrijd, dan moesten we ook nog kaarten voor hen kopen.’]]>

Met de grondige renovatie bij Feyenoord na het gedwongen afscheid van de almachtige voorzitter Jorien van den Herik is een belangrijk obstakel voor potentiële sponsors weggenomen.

Jacobs: ‘Sinds de commissie-Kerkum een nieuwe structuur heeft ingevoerd, is de identiteit van Feyenoord opnieuw verankerd in een gouden aandeel.

Welkom
‘Het kan niet zo zijn dat één persoon het voor het zeggen heeft zoals in het verleden. Ik heb met diverse investeerders uit het eerste spelersfonds gesproken. Zij kregen in de periode-Van den Herik nooit het gevoel dat ze welkom waren. We hebben met de diverse fondsen een kleine 20 miljoen euro opgehaald. Dat is een significant verschil.’

Willem C. van ’t Wout van Indiana Finance:
'Ik zie de volgende verklaringen voor het uitblijven van investeerders: d at er teveel organisaties binnen Feyenoord zijn die langs elkaar heen werken , dat een lening in het verleden moeizaam of slecht werd terugbetaald en de balans van de lenende club niet imponeert. ' ]]>

Maar zolang Feyenoord 17 miljoen in het rood staat, kan de club ondanks de blessuregolf van de laatste maanden geen nieuwe spelers aantrekken. Jacobs: ‘We hebben tot vorig seizoen nooit uit een positie van kracht kunnen handelen. We hebben een negatief eigen vermogen van 6,5 miljoen euro, terwijl clubs als Ajax, PSV en Heerenveen het zich kunnen permitteren om spelers te kopen voor de langere termijn.’

De directie geeft het onomwonden toe. ‘We zijn op vele terreinen ingehaald door Heerenveen, FC Groningen en FC Twente’, aldus Jacobs. ‘Die clubs hebben gestructureerd aan de toekomst gewerkt, onder meer door het bouwen van nieuwe stadions waardoor hun omzet aanzienlijk kon worden verhoogd. Het heeft bij Feyenoord ook te lang ontbroken aan een topsportklimaat.’

Michel Perridon van Trust International:
‘Het management van Feyenoord is niet altijd even slim omgegaan met de budgetten. Anders valt niet te verklaren waarom kleinere clubs als NAC en FC Groningen het nu veel beter doen in de Eredivisie . ’]]>

Nu pas zet Feyenoord de achtervolging in. Op 17 december maakt de gemeente Rotterdam bekend waar het nieuwe stadion zal verrijzen. Feyenoord hoopt dat het vanaf 2016 aan de boorden van de Maas kan spelen. Jacobs: ‘Vanwege de uitstraling van de club én de stad, zoals het Opera House in Sydney. Het heeft als voordeel dat wij ons nieuwe trainingscentrum op Varkenoord kunnen bouwen.’ Jacobs toont een grafiek met de te verwachten omzet. ‘In het nieuwe stadion kunnen we de huidige begroting van 44 miljoen meer dan verdubbelen tot ruim 100 miljoen.’

In het beleidsplan ‘Feyenoord op weg naar 2016’, op weg dus naar het nieuwe stadion, neemt het Feyenoord Overbruggingsfonds een cruciale plaats in. Om in die periode van acht jaar ‘versneld te kunnen groeien’ zoekt Jacobs 12 apostelen die elk 5 miljoen euro tegen een rente van 3 procent willen investeren.

Woordvoerder Cor de Ruyter van Eneco:
‘In ons sponsorbeleid richten we ons voornamelijk op projecten die te maken hebben met duurzame energie. De enige sport die we nog financieel ondersteunen is wielrennen. We hebben zes, zeven jaar geleden afscheid genomen van Feyenoord. De club weet precies waarom.’]]>

‘Ons voortbestaan hangt er niet vanaf. Met tien investeerders ben ik ook al blij. Met die gelden wordt de stap naar het nieuwe stadion vergemakkelijkt. Het is een utopie te denken dat we zomaar van 44 naar 100 miljoen euro kunnen springen. En hoe voller de investeringspot des te gerichter kunnen wij de ploeg versterken.

Jacobs bladert ook in de Quote 500, de ranglijst van rijkste mensen in Nederland. Maar uit een rondgang langs grote bedrijven in de regio Rijnmond blijkt dat zelfs de zakenmannen met een Feyenoord-hart de hand op de knip houden.

Businessvisie
Michel Perridon, grootaandeelhouder van Trust International: ‘Ik ben een enorme Feyenoord-supporter en persoonlijk betrokken bij een aantal clubzaken, maar in mijn businessvisie komt de club niet voor. Trust haalt maar 6 procent van zijn omzet in Nederland. Dan moet je dus niet de hoofdsponsor willen worden van een Nederlandse club. Het zou bedrijfsmatig bezien een slechte investering zijn. Ik zal dus ook nooit shirtsponsor van Feyenoord worden. ‘Ik heb nog een andere hobby en dat is de Formule 1. Die markt is voor Trust interessanter. Samen met Red Bull heb ik een mooi pad gemaakt voor de Formule 1-sponsoring. Daar ligt wel een duidelijke koppeling met onze internationale activiteiten. Het valt niet mee om het product Feyenoord buiten onze landsgrenzen te slijten. Dat verklaart ook waarom shirtsponsors overwegend bedrijven zijn met een stevige lokale markt.’

ECT (Europe Container Terminals):
Geen commentaar.]]>

Bij als Hewi Hoogendijk, mede-eigenaar van de Rook Groep en in het bezit van drie business-seats in De Kuip, heerst onbehagen over de bedrijfsvoering. ‘Er wordt bij Feyenoord door de onoverzichtelijke structuur geld weggegooid. En er lopen te veel ego’s rond. Als ik er met mensen praat, krijg ik altijd te horen: die deugt niet. Dat is natuurlijk een veeg teken.

‘De contactpersoon bij Feyenoord heeft zich al drie keer aan mij voorgesteld. Dat is dus twee keer te veel. Er zijn mensen aangesteld die de sponsors moeten gaan gerieven. Daar is een half jaar over nagedacht en nu ligt er een plan op tafel dat een blauwdruk is van de eerste de beste amateurclub om de hoek. Er komt een borrel voor de sponsors, een dagje golfen en een galadiner. Daar schieten toch de tranen van in je ogen?’

Aad Kuiper, managing director Hunter Douglas:
‘Hoewel wij voetbal in het algemeen en als Rotterdammers Feyenoord, Sparta en Excelsior in het bijzonder een warm hart toedragen verwacht ik niet dat Hunter Douglas op de korte termijn als sponsor van Feyenoord zal optreden. ']]>

Hoewel de directie het ontkent, heeft Feyenoord volgens Hoogendijk al een kans gemist om zich te laten opkopen. ‘Er was niet zo lang geleden een kapitaalkrachtige groep Rotterdamse ondernemers die de club voldoende liquiditeit kon verschaffen. Die groep wilde in ruil voor de investering gedeeltelijk eigenaar van de club worden. Dat weigerde Feyenoord.

‘Ik zag wel wat in het plan. Liever dat dan te worden opgekocht door een steenrijke Rus die geen enkele binding heeft met de stad. En dan zeggen ze bij Feyenoord: het is zo gezellig bij ons en we hebben weer drie talenten uit de eigen opleiding in de basis. Nou, die drie talenten voetballen over een jaar ook ergens anders.’

Els de Bruin, Media relations Unilever:
‘Wat betreft sport en bewegen zijn onze 2 belangrijkste sponsorships: NOC*NSF (Unilever Nederland is Partner in Sport) en de KNVB (sinds 1 juli dit jaar). Er zijn op dit moment geen plannen Feyenoord te ondersteunen.’]]>

Chris Woerts, deze maand opgestapt als commercieel directeur van Feyenoord en vanaf december werkzaam bij ‘een grote club uit de Premier League’, becijferde ooit dat een buitenlandse investeerder zeker 200 miljoen euro naar De Kuip moest meenemen om de club over te nemen.

Nooit realistisch
Benno Leeser, tot dit jaar voorzitter van de businessclub van Feyenoord, heeft er nooit in geloofd. ‘Ik waardeer Woerts om zijn inzet, maar ik heb dat bedrag nooit realistisch gevonden. Als er een investeerder was die miljoenen in de club wil steken, had ik het als oud-voorzitter van de businessclub moeten weten. En ik heb hem nooit ontmoet.’

Financieel directeur Jacobs: ‘Wat heb je als je Feyenoord koopt? Een spelersgroep en een berg goodwill. Wat betaal je voor de goodwill? Wat de gek ervoor geeft. Ik vind 200 miljoen niet zo gek. Voor 100 miljoen wil ik ook best praten, maar dan krijg je als investeerder een deel van de aandelen.’

Frans Swarttouw, marketingmanager van Argos Oil:
‘Wij zijn een van de bedrijven die financieel garant hebben gestaan voor het honderdjarig jubileumfeest van Feyenoord. We zijn nu in overleg met Feyenoord hoe wij verder kunnen bijdragen aan de club. We zijn bestuurders met een Feyenoord- hart en het leeft ook erg bij onze werknemers. ' ]]>

Sponsors dienen zich bij Feyenoord voldoende aan, zegt Woerts. En hij wijst op nieuwe overeenkomsten met Fortis, Port of Rotterdam, Samsung en de nieuwe kledingsponsor Puma. Met ‘creatief denken’ heeft Feyenoord zijn omzet zelfs met enige miljoenen weten te verhogen. Het probleem is dat de club nog acht jaar moet spelen in een stadion, dat volgens Woerts ‘niet meer van deze tijd is’.

En niet alleen omdat het publiek bij slecht weer verkleumd en verregend moet toekijken. Woerts: ‘Feyenoord begint elke wedstrijddag al met een post van 100 duizend euro aan veiligheidskosten. FC Twente heeft zijn vernieuwde stadion in eigen beheer en verdient maximaal aan de catering.’

De waarde valt te meten, aldus Woerts. ‘Die research is alleen nog nooit gedaan. Maar er zijn gespecialiseerde bedrijven die de markt kunnen aftasten om te zien hoeveel je waard bent. Ik heb die opdracht bij Feyenoord nooit gekregen. Maar ik zou best willen laten onderzoeken of een bedrag van 200 miljoen euro haalbaar is.’

Arno Schikker van Vopak:
‘Wij steunen Feyenoord vanuit onze lokale organisatie, vooral met de huur van een skybox, die is bedoeld voor relatiemarketing. Financiering van Feyenoord maakt geen deel uit van onze strategie. Uw vraag staat niet op onze agenda.’]]>

Met enige jaloezie kijkt Feyenoord naar de hospitality in het Emirates Stadium in Londen, waar Arsenal op een wedstrijddag tussen 2500 en 3000 diners serveert. Feyenoord bedient maximaal 250 gasten.

Te laat
Woerts erkent verder dat de verkoop van de nieuwe business-seats geen succes is geworden. ‘We hebben 1250 tot 1500 seats gecreëerd, maar we zijn te laat begonnen met de verkoop. We mikten op 70 procent en zijn blijven steken op een percentage van 40. De verkoop zal vanwege de economische malaise zeker stagneren. Al is het ook typisch Rotterdams om eerst de kat uit de boom te kijken.’

Marc Ruis van de Van Gansewinkel Groep:
‘Wij zijn door het samengaan met AVR internationaal geworden en opereren nu in een veel bredere omgeving dan Rotterdam. Bovendien zijn we erg op de markt van business to business georiënteerd. Buiten dat stappen we sowieso niet in sportsponsoring.’]]>

De Feyenoord-directie moet zich niet rijk rekenen, zegt marketingexpert Frank van de Wall Bake. ‘Feyenoord kan dat overbruggingsfonds beter in de ijskast zetten. In de huidige economische malaise zitten investeerders eerder op hun geld dan dat ze het uitgeven. De club kampt dan ook met een dilemma. Feyenoord kan nu slechts geld genereren door spelers te verkopen. Het management zal een bod van 15 miljoen op Wijnaldum vermoedelijk niet afslaan, maar dan raakt de club alweer een kroonjuweel kwijt.

Marloes Meijer, verantwoordelijk voor het sponsorbeleid van Ooms Makelaars:
‘Wij sponsoren alleen verenigingen waarin ambassadeurs van ons rondlopen. Als een medewerker van ons bij voorbeeld enthousiast lid is van een tennisclub, vinden wij het leuk die club te sponsoren. Nee, er spelen geen medewerkers van Ooms bij Feyenoord.’ ]]>

‘Het is een paradoxale situatie, want alleen als de prestaties van Feyenoord verbeteren zullen investeerders over de brug komen. Ik weet zeker dat het Rotterdamse bedrijfsleven Feyenoord zal omarmen als de club met aantrekkelijk voetbal weer om de landstitel speelt. Nu hebben investeerders een dubbel excuus om het even aan te zien.’

Feyenoord moet juist nu zuinig zijn op zijn talenten, stelt zakenman Perridon. ‘We hebben weer een aantal potentiële topspelers in huis. Ik zie geen noodzaak om het tafelzilver te verkopen. Dat zou ik het bestuur ook afraden.’

Pim Meyboom, directeur operationele zaken bij Air Products:
‘We hebben in Nederland vorige week een zogeheten waterstofalliantie afgesloten, waarbij Amsterdam de belangrijkste afnemer wordt en Rotterdam de grootste producent. Ik ben een geboren Rotterdammer, maar om die reden zullen wij nooit kiezen tussen Ajax of Feyenoord. ' ]]>

Jacobs: ‘Wijnaldum ligt gelukkig vast tot 2012, dan maakt het niet zoveel uit of hij volgend jaar dan wel in 2010 vertrekt. Er staat bij Feyenoord in elk geval weer kapitaal op het veld.’

Van den Wall Bake: ‘Misschien moet in De Kuip de kop van de trainer rollen. Maar ik geloof heilig in het instituut Feyenoord.’

\N
Geef voor Feyenoord (Yvonne Kroese / de Volkskrant)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden