Feyenoord verdrievoudigt omzet tot ruim 115 miljoen in vijf jaar

Feyenoord heeft er genoeg van zich te laten afschilderen als de financiële schlemiel onder de nationale topclubs. Voorzitter Van den Herik gaf gisteren openheid van zaken over geldstromen binnen de club....

Het was een steeds hardnekkiger verhaal dat afgelopen seizoenen rond de Kuip waarde en dat een licht gevoel van frustratie en onmacht voedde. Waar PSV en Ajax met hun budget de honderd miljoen passeerden, bleef Feyenoord ergens rond de zeventig miljoen steken en dreigde de club af te haken in de concurrentiestrijd.

En dat ging Van den Herik toch te ver. Om de financiële vlucht die het voetbal neemt weer te geven vertelde hij dat de omzet sinds vijf jaar is verdrievoudigd: van 38 miljoen naar ruim 115 miljoen.

Bovendien kocht Feyenoord deze zomer voor ongeveer twintig miljoen spelers, terwijl vrijwel niemand vertrok. Trainer Van Marwijk vroeg en kreeg een linksback (Van Haaren) en een diepe spits (Van Hooijdonk), plus verbreding van de selectie in de personen van Collen, Leonardo II en de Japanner Ono. Opeens is de club voor velen kampioenskandidaat nummer 1, hoewel de achterstand op PSV afgelopen seizoen aanzienlijk was. Hoe Feyenoord deze transfers heeft bekostigd, liet de preses in het midden. Hij zei wél dat het soms handig is zich iets armer voor te doen dan de werkelijkheid gebiedt te vermelden.

Van den Herik zei dat de begroting mede aanmerkelijk is gestegen omdat Feyenoord het budget anders is gaan berekenen. De 'waarderingsgrondslagen' zijn nu ongeveer net zo als bij Ajax en PSV. Als voorbeeld gaf hij de merchandising, die goed is voor 22 miljoen gulden. Maar dat bedrag is nog geen winst. Hij vindt gepraat over begrotingen eigenlijk flauwekul, want het gaat uiteindelijk om de winst en over vorig seizoen is die nog niet bekend.

De professionalisering van de merchandising is ten koste gegaan van de verkopers op het stadionplein. Jammer maar helaas, oordeelt Van den Herik.

De strijd om het bezit van de tv-rechten, het eigen tv-programma, de ontwikkeling van de website, het verbinden van de naam aan autoraces, het is noodzakelijk om rond te komen. 'Alsof geld verdienen aan het eigen merk vies is.'

Hij benadrukte de verschillende belangen van Feyenoord en de pers, waarmee hij geregeld in de clinch ligt. De transfer van Van Hooijdonk had kunnen afketsen omdat de verslaggevers in hun honger naar nieuws in vroeg stadium berichtten, met mogelijke desastreuze gevolgen voor de afhandeling. Kranten betalen volgens de voorzitter zelfs fooien om horecapersoneel de bek open te breken over onderhandelingen. De voorzitter vroeg nadrukkelijk om wederzijds respect.

Maar denk niet dat Van den Herik wil meedingen naar de onderscheiding voor de populairste voorzitter. Hij blijft zeggen wat hij vindt. Dus sprak hij schande van de verslaggever die hem omschreef als 'Stalin aan de Maas', blijft hij ageren tegen de kale huurprijs van zeven miljoen voor de Kuip, is hij kritisch op het beleid van de supportersvereniging, laat hij de ENV niet zomaar haar gang gaan en is hij verbijsterd over het feit dat na jaren van praten nog geen meldingsplicht voor zich misdragende supporters bestaat.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden