Feyenoord-relieken moeten niet alleen fans ontroeren

Indachtig de heersende cultuur van de Maastribune, Vak S, of welk vak dan ook van de Feyenoord-Kuip, eerst even kankeren: een omissie in de tentoonstelling Feyenoord - geen woorden maar daden is dat er geen enkel eerbetoon is voor de man die zo perfect de bewegingen van Coen Moulijn kon...

Van onze verslaggever

ROTTERDAM

Het waren de topjaren van Feyenoord, de jaren zestig, begin zeventig, en de legendarische nummer elf van Feyenoord werd negentig minuten lang geïmiteerd door een man die, naar eigen zeggen, absoluut niet kon voetballen. Maar die wél een attractie werd.

Coentje dribbelde op het veld, de imitator draafde parmantig mee, maar dan aan de andere kant van het hek en zonder bal. Alle Moulijnbewegingen werden tot in de perfectie nagedaan, inclusief het op ostentatieve wijze klagen over onbegrip bij medespelers: gebalde vuistjes in de zij, borst gespannen, linkervoet iets naar voren.

Coen Moulijn dribbelt al lang niet meer, heeft een herenmodezaak (voetballers van zijn generatie werden middenstanders) en was vrijdag een van de Feyenoord-coryfeeën bij de opening van de expositie in de Rotterdamse Kunsthal.

Voetbal is een van de meest populaire cultuuruitingen van deze tijd, zo verklaart de directie van de Kunsthal de keuze voor een expositie over Feyenoord. Directeur W. van Krimpen: 'We willen met deze expositie niet alleen de echte Feyenoord-supporters binnen krijgen, maar vooral ook het echte kunstpubliek'.

Of dat laatste gaat lukken, staat te bezien. Feyenoord - geen woorden maar daden is voor alles een verzameling van curiosa die de ware fan ontroert maar de leek vermoedelijk onberoerd laat. Het centrale thema van de expositie is clubliefde en in zekere zin is de expositie ook een produkt van clubliefde. De tentoongestelde curiosa (van vergeelde toegangsbewijzen, historisch fotomateriaal tot aan singles met radioverslagen) zijn goeddeels van hartstochtelijke fans afkomstig.

Hoe hevig de liefde voor een voetbalclub kan zijn, wordt bijvoorbeeld geïllustreerd door de opstelling van een jongenskamer vol Feyenoordsnuisterijen. Een dekbed met Feyenoord-logo, posters van spelers aan de muur, drinkbekers waarop de spelers je toelachen, shirts, speldjes, knipselmappen, een minimuseum dat in de Kunsthal is nagebouwd naar het origineel van een fan.

Dat voetballiefde niet alleen van nu is, bewijst een anekdote van Gerard Cox, Feyenoord-supporter bij uitstek. In zijn boek 3-0 achter, niks aan de hand schrijft hij over een supporter die ieder gevoel voor verhoudingen is kwijtgeraakt. Zo beschikte Feyenoord in 1940 over de spil Gerard Kuppen. Een speler van wie iedereen vond dat hij allang een keer in het Nederlands team opgesteld had moeten worden. Ergens in mei was het zover. Maar de oorlog brak uit en Rotterdam werd getroffen door een bombardement. Jan Linssen, een Feyenoordspeler uit die dagen, ging eens kijken hoe het met het stadion gesteld was. Na veel omzwervingen kwam hij 'op Zuid' aan waar hij een supporter tegenkwam. 'Wat een afschuwelijke ravage,hè?' zei Linssen tegen hem. Waarop de supporter sprak: 'Heb Gerard een pech, wordt-ie eindelijk een keertje opgesteld en dan krijgen we dit weer.'

Bij binnenkomst van de Kunsthal treft de bezoeker een soort doolhofachtige ruimte waar de pronkstukken staan opgesteld: de eerste Europa Cup voor een Nederlandse club, de eerste Wereldbeker, de meest recente kampioensschaal (seizoen 1992-'93).

Voorts het beroemde brilletje van Van Daele (deze brildragende speler scoorde in 1970 het winnende doelpunt in de wedstrijd om de Wereldbeker; woedende tegenstanders trapten het brilletje vervolgens stuk) en de al even vermaarde dode meeuw van Eddy Treytel (de doelman wist in 1970, in een wedstrijd tegen Sparta met een uittrap een meeuw dodelijk te verwonden).

Spandoeken, afgetrapte voetbalschoenen, alles wat met voetbalcultuur van doen heeft is in de Kunsthal te zien. Met bij de entree een duidelijke verwijzing naar de hedendaagse voetbalcultuur. Wie de Kunsthal betreedt, stuit onmiddellijk op een licht beschadigd MEbusje. Wellicht dat dit tentoonstellingsattribuut nog aardig van pas komt als Feyenoord begin augustus zijn jaarlijkse open dag voor supporters bij de Kunsthal houdt.

Feyenoord - geen woorden maar daden, vanaf 9 juli tot en met 21 augustus, Kunsthal Rotterdam. Geopend van dinsdag tot en met zaterdag, van 10.00 tot 17.00 uur, zondag van 11.00 tot 17.00 uur.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden