Feuilleton

Feuilleton aflevering 38: haar laatste woorden

Silvijn vertelt Bibi wat er in Barcelona is gebeurd en hoe het daarna verder ging.

Bibi en Silvijn gingen zitten aan een tafeltje in de bar naast het feest. Het geknal van buiten was verstomd, vanuit de eetzaal klonk het muziekgedreun onverminderd hard. Eerder die middag had Silvijn Bibi telefonisch al verteld over Barcelona, nu gaf hij haar de lange versie. Dat hij er een korte vakantie met Nathalie zou doorbrengen, maar dat hij door omstandigheden een dag vertraging had. Nathalie ging wel al eerder en kwam in haar eentje aan in Hotel W, een opvallend zeilvormig gebouw aan het strand.

Aan de loungebar, met een hoog uitzicht over de Middellandse Zee, ontmoette ze Kick - althans dat reconstrueerde Silvijn later. Wie er contact legde, wist hij niet, noch wat er die eerste keer tussen hen gebeurde en waar hun zeil hen bracht. Silvijn zou volgens zijn planning de volgende dag pas 's middags in Barceloneta arriveren, maar door een afgezegde meeting kon hij onverwachts een vroege vlucht nemen. Hij verheugde zich erop Nathalie te verrassen.

Toen hij haar noch op haar kamer noch bij het zwembad vond, besloot hij een kop koffie te drinken in de ontbijtzaal. Daar zag hij Kick en Nathalie samen aan een tafeltje zitten. Silvijn zag hen, maar zij hem niet, te verdiept als ze waren in hun conversatie. Een minuut of wat hield Silvijn hen vanuit een hoek in de gaten. Toen liep hij naar hun tafeltje. Nathalie was eerst zeer verbaasd en compenseerde dat meteen door Silvijn omstandig liefdevol te begroeten. Ze stelde hem voor aan Kick, een Nederlander die toevallig ook alleen in het hotel verbleef.

Silvijn schoof aan, waarna Kick familiair begon te vertellen over de internationale popwereld. Later die avond - Nathalie wachtte beneden in de lobby - zag Silvijn Kick nogmaals, toevallig, op een van de gangen, met een vrouw van wie Silvijn aannam dat het zijn echtgenote was. Hij groette hem en de vrouw die hij pas vanmorgen in de jeugdboerderij weer zou zien.

Terug in Nederland zat het beeld van Nathalie en Kick aan die ontbijttafel hem steeds dwars. Nathalie gedroeg zich de weken na hun bezoek aan Barcelona veel te normaal, er was niets op haar gedrag aan te merken. Een paar keer gaf zijn intuïtie aan haar telefoon te checken, maar steeds weerhield zijn gevoel hem hiervan. In de liefde controleerde je elkaar niet. Achteraf heeft hij zich hierom vaak vervloekt. Had hij maar eens stiekem haar mobieltje bekeken, dan leefde ze wellicht nog.

'Hoezo?', vroeg Bibi, die aanvankelijk met terughoudendheid naar Silvijns verhaal had geluisterd.

Omdat hij in dat geval achter haar geheim was gekomen. Omdat dan alles anders was geweest. Omdat ze dan nooit op dat moment die fatale oprit op de A27 had genomen. Omdat Nathalie daar die onverklaarbare verkeersmanoeuvre dan misschien niet had gemaakt, niet uit de bocht was geschoten, niet over de kop geslagen.

Toen het politieonderzoek naar het ongeluk was afgerond, na Nathalies begrafenis, kreeg Silvijn haar persoonlijke items terug. Daar zat ook haar telefoon bij. Hij dacht er lang over na of hij Nathalies bel- geschiedenis en eventuele duisterheden zou bekijken, en besloot het niet te doen om zijn beeld van haar te behouden.

En deed het vervolgens toch. Hoewel zijn intuïtie er niet naast zat, was hij toch verbijsterd. Nathalie bleek onnoemlijk veel whatsapp-berichten te hebben gestuurd aan een man genaamd Kick, die hotelgast uit Barcelona. Veel groeten en kussen in de morgen. Veel nachtwensen. Veel opgewonden praat. Een paar foto's van benen en bovenlijven.

Ook op de dag van haar dood hadden Nathalie en Kick zinnetjes uitgewisseld, als opmaat van een ontmoeting. Tien minuten voor haar dood had hij een whatsapp gestuurd met de tekst: 'Stuur me alvast een foto van je borsten in je auto. Weet ik wat ik zo in mijn handen heb.'

'Schreef hij dat echt?', vroeg Bibi.

Het was niet hun laatste contact geweest. Silvijn vertelde dat Nathalie daarna nog één whatsapp stuurde, een paar minuten later.

'Met een foto van haar tieten?'

'Nee, met een bericht', zei hij, waarop Bibi knikte. Silvijn zei dat het geen prettige tekst was.

'Ik ken die woorden uit mijn hoofd. Ze schreef letterlijk: 'Ik zit me nu te vingeren op de snelweg, denkend aan jouw pik.' Dat schreef ze. Haar laatste woorden. Famous last words.'

Bibi keek hem lang aan, hij haalde diep adem door zijn neus.

'Godverdomme.'

'Ja, die zin heb ik nog weleens herlezen. Kick zal zich die woorden toch ook nog weleens herinneren, hoop ik.'

Hierna zwegen ze lange tijd, met de feestgeluiden op de achtergrond. Bibi hoorde de woorden nadreunen in haar hoofd.


Toen Silvijn voor hen beiden bier had gehaald, durfde ze te vragen of wat er tussen hen was gebeurd, hiermee te maken.

'Natuurlijk', zei hij. 'Aanvankelijk wel. Daarom ben ik ook hier om je dat te vertellen.'

In de maanden na de dood van Nathalie was Silvijn geobsedeerd geraakt door Kick, de man aan wie zijn vrouw de seconden voor haar dood had gedacht. Hij kwam achter zijn adresgegevens, zocht hem op in de popgroepjesscène, papte met hem aan. Kick herkende hem uit Barcelona, maar had toch niet door dat Silvijn wist van de fatale verhouding met zijn vrouw.

Hij zag hem bij concerten en na afloop in cafés met nog meer vrouwen aanpappen. Silvijn kwam erachter dat Kick was getrouwd met Bibi. Na een tijd besloot hij bij haar yogalessen te volgen, niet om wraak te plegen of voor moord of doodslag, want het echte leven is geen aflevering van een Scandinavische thrillerserie.

Hij zocht antwoorden, de zin van wat er was gebeurd. Dat Bibi als uitvaartmedewerkster bij Nathalies begrafenis had gewerkt was van een toeval dat niemand had kunnen bedenken.

'En juist dat zorgde voor een voor mij onverwachts gevoel', zei hij, met zachtere stem, waardoor Bibi naar hem toeboog. 'Dat je me hebt gezien op dat moment, in de ontreddering die ik toen had. Ik denk dat dat er mede voor zorgde.'

'Waarvoor?', zei ze, toen hij er niet op doorging.

'Dat ik verliefd op je werd. Oprecht. Het overviel me en greep me bij de strot. Geen idee dat dat ooit nog kon gebeuren. Ik ben verliefd op je en ik ben gekomen om je op te halen.'

'Me op te halen?'

Bibi keek hem aan. Silvijn zei dat hij van haar hield, pakte met een hand haar vingers en met zijn andere haar achterhoofd. Hij trok haar naar zich toe, zoende haar en heel even, luttele seconden, zoende Bibi met hem mee. Toen wurmde ze zich uit de omhelzing.

'Sorry', riep ze en ze stond op. Ze riep het nog een keer, terwijl ze verdween in de gang.

Bibi rende, vluchtte, door de gangen van de strand- residence. Weg van Silvijn, weg van het feest en de slemppartijen, weg van iedereen. Als ze in godsnaam maar niet Kick tegen het lijf liep, want op dit moment was hij de laatste die ze wilde zien.

Ze kwam aan bij de kelder van het hotel, waar ze tot haar ontsteltenis kleine Kick zag staan. Het joch drentelde in zijn eentje bij de ingang van het zwembad, waar hij wachtte op een groepje oudere kinderen. Die jongens lagen stiekem in het water en hij mocht daar niet bij zijn, omdat ze bang waren dat hij toch niet zo goed kon zwemmen als hij zei dat hij kon. Dat laatste mompelde hij vermoeid en beteuterd.

Bibi tilde kleine Kick op en stelde fluisterend voor er samen vandoor te gaan.

Personogram
Er zijn vier gezinnen mee en een alleenstaande moeder met kinderen. Spil zijn Bibi Roskam (yogalerares en uitvaartverzorgster) en Kick Groen (platenbons). Kicks vader, Opa Kick, is een oud-platenbons. Cameravrouw Frederique Severijn heeft al jaren de geheimen van haar vriendinnen verzameld. Ze is getrouwd met tv-maker en practical joker Pim Staal. Sanne Moens werkt bij de rechtbank en is getrouwd met Bram Laprice, redacteur bij Libelle. Klaasje Binninga is ambtenaar, getrouwd met Korneel Petersen, duikinstructeur bij de brandweer. Rosalie van Lokeren is een gescheiden puzzelontwerpster.

Wat eraan vooraf ging
Een groep van vijf vrouwen ('De Vijf') wil Oud en Nieuw vieren op Vlieland met gezin en kinderen. De eerste nacht wisselt Bibi onder de dekens berichten uit met haar geheime minnaar Silvijn. Die nacht verdwijnt Bibi's man Kick met Frederique, die hem confronteert met zijn overspelige gedrag. Later komt Kick Silvijn tegen in het dorp. Bibi schrikt, want wat doet de weduwnaar Silvijn op het eiland? Onderweg naar een lunchtent onthult Kick aan de andere mannen dat hij destijds een affaire heeft gehad met de vrouw van Silvijn. Silvijn licht op zijn beurt Bibi in over het gedrag van haar man. Hierop schopt ze een scène in het restaurant. Ze beschuldigt Kick ervan met Frederique het bed te hebben gedeeld, waarna ze hier meer over vertelt aan Frederiques man Pim. Later, in het zwembad, wordt Bibi door Frederique ingelicht over de verhouding die Kick had met de vrouw van Silvijn. In de hotelbar slaat Bibi Kick tegen de grond. Hierop komen er verschillende onthullingen over wie in het verleden iets met wie zou hebben gehad. 'Is er godsamme een van jullie wijven op wie Kick niet heeft gelegen?', vraagt Bibi haar vriendinnen. Als Kick het hotel verlaat, komt hij in confrontatie met Silvijn. Bij het feest wordt er gezongen, ondanks alle spanning. Na de jaarswisseling gaat Bibi op zoek naar Kick, maar ze treft Silvijn bij de bar.

Mag Opa Kick blijven leven?
In het interview bij de start van dit feuilleton kondigde ik aan de het publiek zou kunnen meedenken en meebeslissen over het lot van personages. Zelfs bij zaken als leven of dood. Nu, met het einde van het feuilleton in zicht, doet de omstandigheid zich voor dat ik deze vraag inderdaad heb voorgelegd aan de meelezers op Facebook. Zonder dat ik kan uitleggen hoe en waarom, en zonder de belofte dat ik me zal houden aan de uitslag, heb ik gepolst of Opa Kick aan het einde van een van de twee komende af-leveringen blijft leven of niet. Donderdagmiddag hadden 13 lezers ervoor gekozen dat Opa Kick blijft leven, 10 kozen voor 'Opa Kick overleeft het niet'. Er kan nog steeds worden gestemd.

Reacties
Een paar reacties op het mogelijke sterven van Opa Kick. Sanne de Waard schreef: 'Hij loopt wel blijvende schade op en zal nooit meer dezelfde Opa Kick zijn.' Ester Peeters: 'Wat dacht je van een coma? Daar kun je nog alle kanten mee op.' Evelyn Keyser: 'Nee, gewoon dood laten gaan, dat halfzachte gedoe.' Etienne Stekelenburg: 'Gezien de laatste ontwikkelingen sluit ik niet uit dat de middelste Kick naar de andere wereld gestuurd wordt. Uit wraak, uit woede of door een onduidelijk ongeluk. Het feuilleton als preambule voor een misdaadroman?' Ellen Weistra zag iets positiefs in Opa Kicks mogelijke dood: 'Daar staat dan tegenover dat Kick jr. en Bibi weer helemaal naar elkaar toe komen - of ben ik nu een beetje erg melodramatisch aan het fantaseren?' Silvia Nobis: 'Als de opa ook nog dood gaat, wordt dit voor de meiden echt een oud en nieuw from hell, maar zijn dood zou alle andere gebeurtenissen in de schaduw plaatsen. Dus dat kan goed, vind ik.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden