feuilleton

Feuilleton aflevering 34: De val

In de hotelbar wordt geschreeuwd en gescholden, terwijl het personeel geschrokken toekijkt.

Wat er was gebeurd tussen Korneel en Bibi? Nou ja, niets. Min of meer. Korneel had - jaren geleden - een meet cute met de voltallige Vijf. Een of andere crimineel had tijdens een achtervolging door de politie een pistool in de gracht gegooid. Het team van Korneel werd ingeroepen om het wapen op te duiken, maar in het geelbruine grachtwater bleek het onvindbaar. Daarom werd een deel van de gracht door de brandweer bij de bruggen afgestoken en leeggepompt.

De Vijf was destijds uitgelopen om naar het spektakel te kijken. Beschenen door grote bouwlampen waadden Korneel en zijn collega's over de drieënhalve meter diep gelegen modderige bodem, door groenzwarte waterplanten, fietskadavers en weggegooide spullen. Het was Korneel die het pistool vond. Met het wapen in zijn hand riep hij zijn collega's, waarop De Vijf aan de reling van de gedempte gracht begonnen te joelen en applaudisseren, een ovatie die als een wave van brug tot brug ging.

Een kwartier later zagen de vriendinnen Korneel toevallig bij een brandweerauto, waar hij zich stond te verkleden. Klaasje floot op haar vingers, Sanne slaakte een baltskreet en Bibi riep hem toe dat zij op weg waren naar Over Den Tong, hun stamcafé. En dat hij niet moest schromen daar een biertje te komen drinken. Anderhalf uur later kwam hij met een paar collega's naar het café, dat hen als helden onthaalde. Later die nacht liet Korneel zich als enige brandweerman door De Vijf overhalen een afzakker te nemen in de Joris van Spilbergen.

Korneel kende de sfeer van studentenhuizen helemaal niet en liet zich overdonderen door de liederlijke vrijmoedigheden. Anderhalve maand later vertelde Klaasje aan de rest van De Vijf dat het haar eindelijk was gelukt een afspraakje te regelen met die brandweerman van toen. Haar vriendinnen reageerden verrukt. Bibi verzweeg dat Korneel de nacht van hun ontmoeting half- tot driekwartdronken bij haar in bed was geëindigd. In het geheim, want Bibi was al een tijdje met Kick en die hoefde natuurlijk niets te weten. Nog voor iemand in huis wakker werd, was Korneel alweer verdwenen. Ook later - toen Klaasje en hij officieel iets kregen - heeft Bibi het eenmalige samenzijn nooit aan Klaasje opgebiecht, om haar niet te verontrusten met iets dat waarschijnlijk nooit was gebeurd. Korneel hield ook al die tijd zijn mond. Het was Bibi een raadsel hoe Kick ervan had gehoord.

Het leek wederom op een Mexican standoff, maar nu tussen vier echtgenoten, vijf nadruipende vrouwen en een bejaarde man in het midden. Er werd ge-schreeuwd en gescholden. Personeel keek geschrokken toe, andere hotelgasten in de loungebar deden discreet of de scène hen ontging.

Het was Sanne, de rechter, die de groep volwassenen tot rust probeerde te manen. De door Bibi naar de grond geslagen Kick werd overeind geholpen door Bram en Pim, terwijl Rosalie Klaasje troostend probeerde te omarmen, een gebaar dat te ruw werd afgeslagen. Rosalie had Klaasje willen troosten, omdat ze zich de regel van W.H. Auden herinnerde die Klaasje daags ervoor op de platbodem naar Vlieland had geciteerd: dat elk huwelijk, gelukkig danwel ongelukkig, oneindig veel interessanter is dan om het even welke romance, hoe hartstochtelijk ook.

'Blijf van me af', zei Klaasje.

'Iedereen nu kalm blijven, verdomme', riep Sanne, zelf niet bijster kalm. Kick sr. zette zijn jeneverglaasje met een tik op de toog en kondigde aan dat hij bij de kinderen in het zwembad ging kijken. Op de gang draaide hij zich om.

'Jullie zouden moeten voorkomen dat zij getuige zijn van jullie gedrag. Ik weet niet wat er speelt en wil het ook niet weten. Zonder me ergens mee te bemoeien, maar in godsnaam... Het is onbelangrijk. Wat het ook is, het is de ruzie niet waard, geloof mij nou maar. Ik ben 82, het is het allemaal niet waard.'

Niemand reageerde.

Toen opa Kick de gang uit was, zei Klaasje tegen Korneel, ijzig en getergd: 'Wat is er tussen jou en die slet van een Bibi gebeurd? Ik wil het weten, verdomme.'

Korneel bewoog zijn armen, maar er kwam geen geluid uit zijn mond. Bibi antwoordde voor hem: 'Die slet van een Bibi? Dat is een goede. Wat er is gebeurd? Hetzelfde wat er destijds is gebeurd tussen jou en Bram.'

Dat klonk al even getergd.

'Namelijk helemaal niets,' ging Bibi verder. 'Wat dacht je? Dat niemand dat wist? Het stelde toch niets voor, tussen jou en Bram?'

Grote ogen, bij Bram, bij Sanne. Ontzetting wederom. Kreten van ongeloof. Iemand zei: 'Godsamme.'

'Wát?', krijste Sanne, die een moment daarvoor nog om kalmte had verzocht. Ze deed een stap in de richting van Bram, die amechtig zuchtend en hoofdschuddend naar de grond stond te kijken.

'Ik weet niet wat ze bedoelt', zei hij, zonder zich op te richten en met een intonatie die anders deed vermoeden. De Mexican standoff was voorbij, want het was Sanne die uithaalde. Haar vlakke hand sloeg tegen Brams achterhoofd. De droge pets klonk na in de bar. In vaktaal zou dit, met gevoel voor juridisch drama, vallen onder 'eenvoudige mishandeling'. Artikel 300 uit het Wetboek van Strafrecht. De richtlijn voor 'met eigen ledematen slaan of schoppen waarbij aanzienlijk letsel is ontstaan' is vier weken gevangenisstraf, waarbij pijn al snel als letsel wordt gezien. En Bram voelde pijn.

Sanne riep dat Bram een klootzak was en beende weg van het gezelschap, Klaasje riep hetzelfde tegen Korneel en verdween ook, waarop Bibi een andere kant op rende, en de rest zwijgend achterbleef.

Bibi kwam terecht in een verlaten vleugel van het gebouw, ver verwijderd van haar family suite. Bij een raam aan het einde van de gang stond een bankje, waarop ze zich moedeloos liet zakken. Minutenlang staarde ze naar het duinlandschap.

Ze hoorde het geluid van een binnenkomende Whatsapp. Een bericht van Silvijn, die vroeg of ze hem wilde bellen, want hij moest haar nog iets vertellen. Hoewel ze zag dat Silvijn online op haar reactie bleef wachten, typte ze niets terug.

De kinderen trokken ondertussen hun eigen plan, ongewis van de aanvaringen tussen hun ouders. Na het zwemmen hadden ze zich met z'n allen teruggetrokken op de kamer van de oudste jongens om een huurfilm te kijken. Bij de hoofdober regelden ze later op eigen houtje een lange tafel vlak bij het enorme eetbuffet, waarbij ze verzochten of hun ouders zo ver mogelijk van hen vandaan konden zitten. Toen het buffet om half zeven opende, waren de kinderen als eerste van alle hotelgasten in de eetzaal, opgedoft en aangekleed voor het feest.

De ouders hielden zich ondertussen met andere zaken bezig. Ze zaten gevangen op het eiland. Er gingen geen boten meer, cafés en restaurants waren gesloten of volgeboekt, er zat voor niemand iets anders op dan in de strandresidence te blijven en in die verrotte eetzaal te dineren.

Twee uur na de ruzie in de bar zat het gezelschap volwassen bij elkaar aan één tafel en dat was misschien de grootste krachtsinspanning die de groep in al die jaren had geleverd. Het kwam voor een deel door

Kick sr., die na zijn bezoek aan het zwembad had gehoord wat er was gebeurd en daarna, als Lord Owen op Vlieland, verscheidene hotelkamers was afgewandeld om met clans en facties te onderhandelen over voorwaarden waaronder ze weer met elkaar wilden praten. Ook sommige van de vriendinnen en vrienden hadden zelf bij elkaar aangeklopt, om de rust in de groep te herstellen. Er was het besef dat er gepraat moest worden. Als ze dat nu niet deden zou de vriendschap, na bijna twintig jaar, geheid uit elkaar spatten. En wellicht vier relaties meesleuren in de val.

WAT ERAAN VOORAF GING
Een groep van vijf vrouwen ('De Vijf') wil Oud en Nieuw vieren op Vlieland met gezin en kinderen. De eerste nacht wisselt Bibi onder de dekens berichten uit met haar geheime minnaar Silvijn. Die nacht verdwijnt Bibi's man Kick met iemand anders uit het gezelschap in het donker. Later komt Kick Silvijn tegen in het dorp. Bibi schrikt, want wat doet de weduwnaar Silvijn op het eiland? Onderweg naar een lunchtent onthult Kick aan de andere mannen dat hij destijds een affaire heeft gehad met de vrouw van Silvijn.

Silvijn licht op zijn beurt Bibi in over het gedrag van haar man. Hierop schopt ze een scène in het restaurant. Ze beschuldigt Kick ervan met Frederique het bed te hebben gedeeld, waarna ze hier meer over vertelt aan Frederiques man Pim. Later, in het zwembad, wordt Bibi door Frederique ingelicht over de verhouding die Kick had met de vrouw van Silvijn. In badpak gaat Bibi naar de hotelbar, waar ze Kick naar de grond slaat. Hierop onthult Kick dat Bibi iets met Korneel heeft gehad.

1.1 Meet cute
Blogger Theo Stepper schreef in zijn wekelijkse verslag van dit feuilleton dat hij begreep dat het door de verschijningsvorm van dit vervolgverhaal soms onontkoombaar is terug te grijpen op eerdere gebeurtenissen: 'De niet zo trouwe lezer moet worden teruggewonnen.'

Daarom voor mensen die het hebben gemist. Meet cute werd geïntroduceerd in Aflevering 17: een term uit de Amerikaanse filmkunde waarmee een grappige, bijzondere of schattige ontmoeting van een toekomstig liefdesduo wordt bedoeld. Mexican standoff (uit Aflevering 11 en 12), ook een filmterm, is een scène waarin meerdere partijen elkaar onder schot houden.

1.2 Slaan
Hoewel iedere burger geacht wordt de wet te kennen, wist ik niet onder welk wetsartikel 'slaan' zou vallen. DC Wendy (@DC_De_Waarden), diender in district Gelderland-Zuid, deelde via Twitter mee dat dit Artikel 300 uit Wetboek van Strafrecht was, uitgaande van de zogenoemde 'droge klap zonder ernstig letsel'. Theoretisch kan hier maximaal drie jaar gevangenisstraf op staan.

Juridisch adviseur Olivier Braspenning (@olivier1976) vulde aan: 'Ik lees 3 jaar (lid 1) en 4 jaar in geval van zwaar letsel (lid 2). Maar met wederzijdse toestemming in sm-kelder is een tik niet strafbaar.' Dat is goed om te weten. Miriam Piters citeerde op Facebook haar vriendin, advocate Titia Fuchs: 'Poging tot mishandeling bestaat niet, er moet letsel zijn. Maar pijn voldoet als letsel.'

Zelfhulpboeken
Vorige week, in de bibliotheek van Eindhoven voor wie het per se weten wil, vroeg iemand me naar aanbevelingswaardige zelfhulpboeken over schrijven. Dit zijn er drie. How Fiction Works van de Engelse criticus James Wood (in het Nederlands vertaald als Hoe fictie werkt (2012, uitgeverij Querido), een diepgravende en gedetailleerde opsomming wenken en analyses. De wil en de weg van Jan Brokken (2006, uitgeverij

Augustus, ook als e-book verkrijgbaar), volgens een recensent 'een van de belangrijkste schrijfboeken van het laatste decennium'. En de onlangs verschenen essaybundel Mijn leven is mooier dan literatuur van Jannah Loontjes (2013, uitgeverij Ambo), een persoonlijk lees- en schrijfverslag met anekdotes en filosofische bespiegelingen.

PERSONOGRAM
Er zijn vier gezinnen mee en een alleenstaande moeder met kinderen. Spil zijn Bibi Roskam (yogalerares en uitvaartverzorgster) & Kick Groen (platenbons). Kicks vader, Opa Kick, is een voormalige platenbons. Cameravrouw Frederique Severijn heeft al jaren de geheimen van haar vriendinnen verzameld. Ze is getrouwd met tv-maker en practical joker Pim Staal. Sanne Moens werkt bij de rechtbank en is getrouwd met Bram Laprice, redacteur bij Libelle. Klaasje Binninga is ambtenaar, getrouwd met Korneel Petersen, duikinstructeur bij de brandweer. Rosalie van Lokeren is een gescheiden puzzelontwerpster.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden