Feuilleton

Feuilleton aflevering 33: De Muilpeer

Frederique confronteert Bibi met Kicks escapades. Bibi denkt dat Frederique dit doet om haar eigen zonden te verhullen.

Terug naar wat er eerder die middag was gebeurd. Frederiques zoon Hidde had niet door dat hij op weg naar het restaurant in het geheim iets explosiefs filmde met Frederiques camera: het heimelijke gesprek tussen de vaders in het bos. Ze hadden zich onbespied gewaand en, rokend in de sneeuw, gepraat over vrouwen. Later, tijdens de lunch, had Frederique met dezelfde camera een interviewtje opgenomen met kleine Kick, die aandoenlijke dingen over de toekomst zei. Dit was voordat Bibi suggereerde dat Kick en Frederique samen in bed zouden hebben gelegen. Bibi verdween na deze aantijging, direct gevolgd door Pim, die wilde weten wat ze godsamme had bedoeld.

Het gezelschap was ongemakkelijk blijven zitten. Er waren heus vaker irritaties en ruzies, maar nooit zo heftig over dit onderwerp. Een onderwerp dat overigens vaak ter sprake kwam. Geen gesprek van De Vijf dat niet op een bepaalde manier ging over buitenechtelijkheden in hun omgeving. Om zichzelf een houding te geven wilde Frederique, toen Kick jr. was teruggekomen van een sneeuwballengevecht, het vraaggesprekje met hem laten zien. Misschien dat zijn vertederende antwoorden het gezelschap op andere gedachten zouden brengen dan vreemdvrijen en wie er met wie wanneer waarom. Frederique spoelde echter het bandje zonder het te weten te ver terug en belandde midden in het terloops opgenomen gesprek van de mannen.

Die spraken over de vraag of Nathalie, de vrouw van Silvijn, 'een lekker wijf' was. O, was geweest. Aanvankelijk keken alleen kleine Kick en Frederique naar deze opname, want de rest van het gezelschap praatte over iets anders.

Maar toen trok Frederiques opengevallen mond de aandacht van Sanne, Klaasje en Rosalie, die mee begonnen te kijken naar de beelden. Er werden door de mannen termen gebruikt die ze in gezelschap van hun vrouwen niet snel bezigden. De drie vrouwen luisterden toe hoe Kick onthulde dat hij met Nathalie naar bed was geweest. Hij gebruikte de uitdrukking dat hij 'één vlees met haar was geworden'.

'Eén vlees? Zegt Kick nu dat hij heeft geneukt met de vrouw van Silvijn?' had Rosalie gezegd, zo hard dat het de aandacht van het hele gezelschap had getrokken. Frederique werd gevraagd de band opnieuw terug te spoelen. Kick keek met grote ogen toe hoe hij zichzelf hoorde vertellen van zijn escapades met de vrouw van Silvijn.

'Jezus christus!' riep Sanne. 'Spoel nog eens terug. Wat zeg je daar nou, Kick?' Iedereen keek naar Kick, die stamelde dat hij dat er dat een grapje dat hij maar grapje dat het natuurlijk niet dat hij wat zat te dollen met de mannen. Het had niet overtuigend geklonken.

'Godverdomme', riep nu ook Rosalie. 'Ik heb hier helemaal geen zin meer in', had Klaasje gezegd, waarna ze opstond. 'Kan ik met jullie spreken?' Met jullie bedoelde ze haar drie vriendinnen, niet de mannen. Ze overlegden kort en deelden de overgebleven echtgenoten mee dat ze stante pede teruggingen naar het hotel, op zoek naar Bibi. Ze hadden behoefte aan tijd voor zichzelf.

'Het was een grap', riep Kick hen na. 'En daarbij, ze leeft niet meer.' Watertrappelend in het zwembad van strandresidence Duynstaete vertelde Frederique aan Bibi wat ze op de band van haar camera had gehoord. Ze zei: 'Ik ben je achterna gekomen omdat ik vind dat je het moest weten. Iedereen heeft het gehoord. Kick zegt dat het maar een grap was, maar we hebben het hem allemaal serieus horen vertellen. Hij heeft iets gehad met de vrouw van Silvijn.'

En iets zachter voegde ze eraan toe: 'Dat heeft hij altijd geheimgehouden.'
Vanaf een afstand keken de andere drie vrouwen gespannen toe. De kinderen - die met hen mee naar het hotel waren gefietst - buitelden in een andere hoek van het zwembad nog steeds gillend over elkaar heen.
'Je vertelt me dat alleen maar om te verhullen dat je zelf iets met Kick hebt gehad', zei Bibi. Haar ondertoon was kil, haar blik scherp.
'Hoe kom je daar nou toch bij?' riep Frederique. 'Dat heb je al een paar keer gezegd.'
'Dat heeft Silvijn me verteld.'
Frederique had moeite zich te hernemen.
'Silvijn? Maar hoe komt hij daar dan in godsnaam bij? Hij verzint maar wat. Het is een intrigant, die man.'
'Jij hebt Silvijn ontmoet in Barcelona', zei Bibi, met een trilling van woede in haar stem. 'Vluchtig op de gang. Dat weet jij niet meer, want jij had alleen maar oog voor Kick. Dat heeft Silvijn me vanmiddag over de telefoon verteld.'
'Ik heb hem daar nooit gezien.'
'Maar hij jou wel. Je maakte blijkbaar indruk op hem. Toen hij je vanmorgen in de jeugdboerderij in de keuken zag, herkende hij je meteen. Ga je ontkennen dat je in Barcelona was? Jij was er met Kick. In het W Hotel. Silvijn was er met zijn vrouw Nathalie.'
'Bibi, Kick heeft iets met die Nathalie gehad, dat heeft hij net zelf aan de mannen verteld. Ik heb het op band. Daarom zit die Silvijn te stoken.'
'Tegen mij heeft Kick gezegd dat hij Nathalie in Barcelona leerde kennen, in gezelschap van Silvijn. En Silvijn vertelde me dat hij jou daar zag. Lange, te slanke vrouw met rode krullen.'
'Dat kan iedereen zijn geweest... die te slank is met rode krullen.' 'Verdomme, Frederique.'
Er keken kinderen naar hen. Bibi vroeg, iets zachter: 'En nu eerlijk, ben jij wel of niet met Kick in Barcelona geweest? Net in het bos sprak ik Pim en die zei dat jij daar met een vriendin een lang weekend hebt gehad.'
'Ik bén met een vriendin in Barcelona geweest', zei Frederique.
'En heb je Kick daar wel gezien?'
Frederique gaf geen antwoord.
'Verdomme! Silvijn zei dat hij jou met Kick uit een hotelkamer zag komen. Ik heb gezegd dat hij loog.'
'Ik heb Kick daar gezien.'
Watertrappelend keken de vriendinnen elkaar indringend aan.
'En was dat een toevallige ontmoeting, of hadden jullie het zo gearrangeerd?'

Toen Frederique geen antwoord gaf, was Bibi met een paar slagen bij de kant. Bibi rende, zonder zich af te drogen en met haar badjas in haar hand, terug naar haar kamer. Misschien dat gasten vreemd opkeken, maar dat interesseerde haar niets. In badpak liep ze langs de open bar van het hotel, op weg naar haar vleugel.

Ze wilde de blikken van opa Kick en Silvijn vermijden, maar dat lukte haar niet. Ze zag de mannen van de groep gebroederlijk bij elkaar staan. Opa Kick in het midden, Silvijn stond er niet meer bij. Er werd gelachen.

Kick zag Bibi, stond op van zijn kruk, deed een paar stappen in haar richting en riep haar.
'Bibi! Ik heb het net allemaal aan Pim uitgelegd: het berust allemaal op een misverstand. Bibi! Een misverstand.'
Wild snuivend deed Bibi ook een paar stappen naar Kick en ze haalde uit. Dit was het beeld: een nadruipende vrouw in badpak die in een bar een man een enorme klap verkocht.

De muilpeer was zo hard dat Kick, niet de kleinste, achterover tegen de toog viel. Iedereen keek geschrokken toe. Opa Kick zei: 'Moet dat?' 'Godsamme, Bibi!' Kick vanaf de grond. 'Echt? Is dit wat je wilt?' 'Klootzak!' riep Bibi.
Kick voelde aan zijn gezicht.
'En zal ik jou eens een dreun verkopen voor die keer dat je met Korneel hebt liggen vozen?' zei hij. 'Of dacht je dat ik dat niet wist? Iedereen wist dat. Jullie allemaal. Daar heb je mij nooit over gehoord. Over jouw verzetje met Korneel.'

Grote ogen bij Bibi. En bij Korneel. En bij Klaasje, die met haar badpak aan in de gang stond. Naast haar vriendinnen. Of wie daarvan over waren.

Wat eraan vooraf ging
Een groep van vijf vrouwen ('De Vijf') wil Oud en Nieuw vieren op Vlieland met gezin en kinderen. In een nood-jeugdboerderij wisselt Bibi onder de dekens berichten uit met haar geheime minnaar Silvijn. Die nacht verdwijnt Bibi's man Kick met iemand anders uit het gezelschap in het donker. Later komt Kick Silvijn tegen in het dorp. Bibi schrikt. Wat doet de weduwnaar Silvijn op het eiland? Hoe kan het dat Kick hem kent? Onderweg naar een lunchtent onthult Kick aan de andere mannen dat hij destijds een affaire heeft gehad met de vrouw van Silvijn. Op zijn beurt vertelt Silvijn aan Bibi over het gedrag van haar man. Hierop schopt ze een scène in het restaurant. Ze beschuldigt Kick ervan met Frederique het bed te hebben gedeeld, waarna ze het restaurant ontvlucht en wegfietst. Frederiques man Pim fiets haar achterna en hoort van het overspel van zijn vrouw. Pim gaat terug en Bibi neemt een duik in het zwembad van het hotel. Daar komen Frederique en de drie andere vrouwen langs.

1.1 Hotel in Barcelona
Ik ben nog nooit in Barcelona geweest, maar voor het verhaal was een goed en groot bekend hotel in Barcelona gewenst, het liefst met een hippe bar die tot laat openblijft en een mooie ontbijtzaal (de vraag verraadt iets van het plot van een volgende aflevering). Aan Facebook stelde ik de vraag welk hotel dit zou kunnen zijn. Noor van der Kleij kwam met het B-hotel. Erik Helleman met Hotel Do Placa Reial. Barbara Kramer tipte het W Hotel, en keuze die door localo Arthur van Vliet werd goedgekeurd.

1.2 Uiterlijk Frederique
Over het uiterlijk van de personages ben ik tot nu toe zeer terughoudend geweest. Ik vind dat je hoofdpersonen niet al te veel moet tekenen, maar dat moet overlaten aan de creatieve wensen en het inlevingsvermogen van de lezer. Toch had ik van Frederique iets kenmerkends van haar uiterlijk nodig (iets dat een buitenstaander zou kunnen beschrijven op een manier dat een bekende van Frederique haar daaraan direct zou herkennen). Ik stelde de vraag aan Facebook. Uit de (35) reacties bleek dat toch iedereen een eigen beeld had. Uiterlijkheden Ineke Scheffers: slank, lang en altijd zwart gekleed. Irene van der Rol: lang stevig, slecht geknipt haar, blond, slordige kleren, meestal T-shirts. Esther Peeters: litteken op haar bovenlip. Annemarie van den Brink: loenzend oog. Etienne Stekelenburg: Tomboy, kort geknipt, spijkerbroek, overhemd, op sneakers en met jongenshumor. Hetty van den Berg: rode krullen, lange vrouw. Lysbeth Rixt Kuipers: haar haar lang in een staart. Rudolf Vos: ze heeft een widows peak. Irene Kraal: een irritante lach. Kathelijn Korver: lang zwart haar met een witte pluk. Enzovoort, enzovoort.

Bastaardgroep
Voor de tweede keer kwam de zogenoemde Bastaardgroep bijeen, meelezers die elkaar tot dit feuilleton onderling niet kenden. Vorige week donderdag discussieerden we tot kwart over drie 's nachts in een café over de komende afleveringen en de ontknoping. Met dank aan Erik Helleman, Theo Stepper, Etienne Stekelenburg, Anke Millenaar en Marjon Troost-Roos.

Personogram
Er zijn vier gezinnen mee en een alleenstaande moeder met kinderen. Spil zijn Bibi Roskam (yogalerares en uitvaartverzorgster) & Kick Groen (platenbons). Kicks vader, Opa Kick, is een voormalige platenbons. Cameravrouw Frederique Severijn heeft al jaren de geheimen van haar vriendinnen verzameld. Ze is getrouwd met tv-maker en practical joker Pim Staal. Sanne Moens werkt bij de rechtbank en is getrouwd met Bram Laprice, redacteur bij Libelle. Klaasje Binninga is ambtenaar, getrouwd met Korneel Petersen, duikinstructeur bij de brandweer. Rosalie van Lokeren is een gescheiden puzzelontwerpster.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden