Festivals en oorlog

Festivals en oorlog hebben in de grond een buitengewoon intieme relatie met elkaar. Het Holland Festival, voortgekomen uit de oude Wagnervereeniging, ontstond kort na de tweede wereldoorlog uit cultureel Nachhohlbedarf.

Althans, omdat die term toen niet kon, vanuit de wens ‘het vreemdelingenverkeer te bevorderen’. Het festival van Aix-en-Provence ontstond tegelijkertijd, met het doel Frans-Duitse relaties te herstellen op de frêle schouders van Mozart. In Salzburg moest Mozart bezinning bieden na de slachtingen van de Eerste Wereldoorlog.

Wagners hoogsteigen festival in Bayreuth speelde zich na lang dromen en soebatten voor het eerst af in 1876, niet lang nadat een Frans-Duitse oorlog was geweest (die Nietzsche naar eigen zeggen weer aanzette tot zijn beschouwing over Die Geburt der Tragödie aus der Musik).

Audi kan zijn Dodenhuis en Romeinse tragedies niet van Salzburg 1992 hebben afgekeken. De opera van Janácek stond al jaren op de verlanglijst van Boulez. Hij kon zijn wens realiseren toen de voormalige intendant van Aix, Stéphane Lissner – nu de baas van de Scala, tevens invloedrijk in Wenen – een geldverslindende multi-coproductie op touw wist te zetten, waar Pierre Audi zo snugger was op in te haken. Van Hoves reeds bestaande plannen rond Shakespeare werden door Audi ‘liefdevol omarmd’.

Zo komt van het één het ander, en ontstaat er een rode draad – zoals de in Beiroet geboren theaterman wel wil verhelderen. Hij is geen theatermaker die Lohengrin zal situeren in het Pentagon. Maar ziet toch liefst een festival dat meer is dan een ‘kunstzinnige hondententoonstelling’. Groot was aanvankelijk zijn twijfel over het ‘zware motto Oppression & compassion’.

Tot hij vorig jaar in Salzburg Die Zauberflöte regisseerde, terwijl op Beiroet tegelijkertijd de bommen begonnen te vallen. Van Hove: ‘Uiteindelijk is elk festival een afspiegeling van zijn tijd.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden