Festivalbier gaat gehuld in plastic

Zomerweer is festivaltijd, meldt HorecaEntree, het business-magazine voor de horeca. En dat betekent voor Ron Koebrugge, ferstivalcateraar, werk aan de winkel....

'Ik heb veertig mensen in vaste dienst', vertelt Koebrugge. 'Een tiental fulltimers en een aantal parttimers. Daarnaast werken we samen met een aantal uitzendbureaus. In het begin verzorgde ik de catering van Lowlands helemaal alleen. Dat kon ik makkelijk aan. Nu heb ik 55 procent uit handen moeten geven, maar aangezien de bezoekersaantallen zijn gestegen, verkoop ik meer dan voorheen', klinkt het monter.

Koebrugge legt in het horecablad uit dat het van belang is te weten of een festival een gratis of een betaald evenement is. 'Parkpop vraagt geen entree, het meenemen van eten en drinken is toegestaan. Dat betekent veel minder inkomsten dan een festival als Arrow Rock, waar wel entree wordt gevraagd. Als iemand geld heeft om een toegangsbewijs te kopen, dan heeft hij ook geld om zich van eten en drinken te voorzien.'

En wat nuttigt zo'n festivalklant dan wel zo'n beetje? Koebrugge: 'Op Parkpop eten ze patat, hamburgers en gyros, terwijl de bezoekers van het Arrow Rock Festival juist om duurdere broodjes vragen.' En het is ook van belang of een festival één dag of meerdere dagen duurt. 'In een periode van drie dagen hebben de meeste bezoekers wel behoefte aan een fatsoenlijke maaltijd.'

Wat drank betreft, maken de fabrikanten van wat meer opvallende merken furore. 'Frisdranken, bier en sinds kort ook Smirnoff en Dommelsch Ice. Er mag geen glas en blik het festivalterrein op en dus hebben de fabrikanten van Smirnoff en Dommelsch nu plastic flesjes ontwikkeld, speciaal voor festivals.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden