Festival zonder rode draad

Het Holland Festival beleefde een uitermate wisselvallig en weinig opwindende editie. Morgen maakt het festival bekend wie de opvolger wordt van artistiek leider Pierre Audi.

AMSTERDAM - Het leek wel of het Holland Festival dit jaar mede gesponsord werd door de Vogelopvang Nederland. We zagen achtereenvolgens een echte wilde eend in The Wild Duck, twee pikkende kippen in De Meeuw (die meeuw zelf was overigens opgezet) en opnieuw een echte kip in de Argentijnse voorstelling Prefiero.


Met die eend had het Holland Festival meteen al een hoogtepunt in huis, althans in de sector theater. Deze Australische versie (regie Simon Stone, onthoud die naam!) van Ibsens klassieke gezinsdrama was eigentijds en heftig, maakte de tongen los en de zalen vol. Ook over De Meeuw van Toneelgroep Amsterdam was de nodige discussie, maar die ging vooral over het hoe en waarom van die kippen op het podium.


Het Holland Festival 2013, dat gisteravond werd afgesloten, gaat de boeken in als uitermate wisselvallig en weinig opwindend. Er waren tegenvallers (Marktplaats 76), regelrechte mislukkingen (Shéda) , wel aardige voorstellingen en absolute hoogtepunten. De dansprogrammering bracht weliswaar L.A. Dance Project van Benjamin Millepied naar Amsterdam, maar was dit jaar toch minimaal. En waarom ineens al die aandacht voor Zuid-Amerikaans theater? Viel er in IJsland niets te beleven? In de HF-editie 2013 was niet echt een lijn te ontdekken, behalve dan dat het accent op nieuwe vormen van muziektheater lag.


De muzikale tak van het Festival viel dit jaar over het algemeen tegen. Er was niet één productie die over de volle breedte juichend werd ontvangen. De opera Sunken Garden van Michel van der Aa, waarvoor de verwachtingen erg hoog gespannen waren, kreeg vooral kritiek op het libretto, maar dat was al bekend na de wereldpremière eerder in Londen. Ook rond de productie Die Meistersinger Von Nurnberg van De Nederlandse Opera ontstond nauwelijks festivalkoorts. Eén muziekproductie maakte wel een onvergetelijke indruk, Het Evangelie Volgens John Adams van componist John Adams, dat volgens velen kan worden gezien als een klassieker in wording.


Warme gevoelens maakte het Algerijnse oudereherenorkest El Gusto los in Carré, waar de wachtlijst voor de kaartjes erg lang was en wel iets van een festival-buzz ontstond. Evenals afgelopen zondag bij de gerestaureerde versie van de musicalfilm West Side Story, met live muziek door het Radio Filharmonisch Orkest. Een prachtavond, met alles behalve het doorgaans keurige en soms wat elitaire Holland Festival-publiek. Indrukwekkend was ook de productie Everyday van beeldend kunstenaar en muzikant Christian Marclay, vol duizelingwekkende videomontages en geïmproviseerde muziek. Opvallend jong publiek kwam er naar het Zwitserse circustheater Hans was Heiri en naar de installatie Exhibit B van Brett Bailey.


De controversiële opera Tragedy of a friendship van Jan Fabre kon in Amsterdam geen genade vinden. Het Berliner Ensemble kwam langs met Brechts Arturo Ui, twee keer volledig uitverkocht, maar het bleek toch een beetje museumtoneel. When the mountain changed its clothing, het muziektheater van Heiner Goebbels met een Sloveens meisjes koor werd een publiekslieveling.


De eend die bij Ibsen meedeed broeide intussen een ei uit, zodat het Holland Festival ook een geboorte kon melden. Morgen wordt bekend wie de opvolger van Pierre Audi wordt, de artistiek leider die na de editie van 2014 afscheid neemt.


69.500 BEZOEKERS

Het Holland Festival toonde in 26 dagen 112 voorstellingen die een gemiddelde zaalbezetting van 82 procent haalden. Dit is een hoger gemiddelde dan in vorige edities.Het festival, dat door de overheidsbezuinigingen 14 voorstellingen minder programmeerde dan in 2012, trok dit jaar ruim 69.500 bezoekers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden