Festival of Desires: erotiek op de blokfluit en bondage

Hoe klinkt Madonna's Erotica op blokfluit? En wat blijft er over van Rimbauds liefdespoëzie in een elektronische compositie? Tijdens het Festival of Desires, een muzikaal festival over liefde en erotiek, is geen experiment uitgesloten. 'Deze tijd laat het toe', zegt componist Luc Houtkamp, een van de initiatiefnemers van het festival, dat dit weekend in het Korzo Theater in Den Haag plaatsvindt. Mooie aanleiding is het tienjarig bestaan van zijn POW Ensemble, een ensemble voor nieuwe muziek.


Hoe maak je eigenlijk erotische muziek?

'Pure muziek kan nooit iets specifieks uitdrukken. Daar heb je woorden of beeld voor nodig.'


Maar er be'staan toch 'zwoele liedjes'?

'Jawel, maar die staan niet op zich. Je kunt in muziek aan iets refereren wat we als 'erotisch' beschouwen. Zo denken mensen als ze een orgel horen vaak gelijk aan religie. Die associatie is zo gegroeid. Voor zwoele muziek geldt hetzelfde.'


Dat we zachte klanken zwoeler vinden dan harde is een kwestie van gewenning?

'Ja, denk aan stijlelementen als gefluister of nachtclubgeluiden. Ook het versnellen zoals in de Bolero van Ravel is een manier: het is typische 'klaarkom'-muziek. Als muzikant maak je hier gebruik van. En je kunt ermee spelen, anders blijft het allemaal zo gewichtig.


Zo tonen dj DNA en Fedde ten Berge tijdens het festival een pornofilm uit de jaren zeventig, waaruit ze alle seksscènes hebben geknipt. Alleen het flinterdunne verhaaltje blijft over. De muziek die ze erbij laten horen, lijkt op pornomuziek, maar is het niet. Het is een relativering.'


Waarom wilde je een muzikaal festival over erotiek?

'Ik heb het gevoel dat mensen de laatste jaren opener durven te praten over seksualiteit. Ik ben zelf veel met seksualiteit bezig, omdat ik biseksueel ben en een open relatie heb. Ik merk dat deze tijd het toelaat om een programma als dit op te voeren. Lange tijd was de sfeer rond seksualiteit negatief. Het ging vaak snel over misbruik, verkrachting en mishandeling. Dat is er natuurlijk nog steeds, maar het is wel heel eenzijdig om seksualiteit altijd alleen maar op die manier te behandelen.'


Maar die andere kant zie je toch juist wel veel, in films, op televisie of in popmuziek?

'Ja, maar vaak is dat plat op en neer. Het heeft weinig diepte, hoewel ik een rapnummer als I Wanna Fuck van Snoop Dogg & Akon ook wel weer leuk vind juist omdat het zo recht voor zijn raap is, zo consequent vulgair.'


Hoe onderscheidt het Festival of Desires zich?

'Het idee is om het brede muzikale spectrum van seksualiteit te laten zien: van hoofse liefdesgedichten tot broeierige sekstunes. Ik vond dat als je dit doet, het niet alleen over één vorm van seksualiteit moet gaan. Het moet niet zo zijn dat je alleen maar hoofse liederen doet.


Daarom zingt sopraan Cora Schmeiser tijdens het festival liefdesliederen van Henry Purcell en Kurt Schwitters, maar ook Madonna's Erotica, begeleid door blokfluitist Erik Bosgraaf. Ook worden er scènes gespeeld uit Table d'Amour, een ballet van Rudi van Dantzig op basis van het Hooglied, en is er een burleske van componist Guy Harries.'


En je maakte zelf composities voor het festival.

'Ik heb onder meer een stuk gemaakt op een gedicht van Arthur Rimbaud, de Franse schrijver uit de 19de eeuw. Hij had met zijn geliefde, Paul Verlaine, van wie hij zielsveel hield, een stormachtige absintrelatie die eindigde in een schietpartij. Zijn gedicht bestaat uit korte, ritmische woordjes. Dat geeft een soort tinteling, iets wat ik met licht getinkel in de compositie benadruk.'


En er is een Japanse bondage-act.

'In de redactie hebben we besproken hoe we seksualiteit naar voren zouden brengen. Hoe expliciet. Zo'n Shibari bondage-act, waarin iemand wordt vastgebonden en omhoog wordt getakeld, gaat best ver. De act begint alleen en gaat dan langzaam over in de burleske.'


POW Ensemble, Festival of Desires, 25/11-26/11, Korzo Theater, Den Haag. Met onder meer Erik Bosgraaf, Izhar Elias, Hans Dagelet, Gilius van Bergeijk, Guy Harries en Luc Houtkamp.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden