Festival Cultura Nova

Festival blijft trouw aan zijn artiesten en presenteert toegankelijke publiekstrekkers naast kunstzinnige experimenten

ANNETTE EMBRECHTS

Festival Cultura Nova

31/8, diverse locaties in Heerlen en Kerkrade. Cultura Nova duurt t/m 4/9.

culturanova.nl

Fantazeri * * * *

door Slava's Jonge Clowns

SKIN * * *

door Station Zuid

Het was net of de schepper zelf even kwam kijken en zag dat het goed was. De beroemde Russische meesterclown Slava Polunin (61) sloop tijdens het slotapplaus van Fantazeri, het debuut van door hem opgeleide jonge clowns, zachtjes de zaal in. Hij genoot zichtbaar van de dolenthousiaste kinderen die tikkertje speelden met levensgrote ballonnen (ook een handelsmerk van Slava's eigen shows: aan het slot dansen bijna altijd rode ballen over het publiek).

Eén voor één tilde de grijsaard de jonge toeschouwers het podium op, waar ze tussen vier clowneske twintigers uit Rusland en hun waterspuiten verder speelden. Het gebaar onderstreepte zijn motto: 'Koester altijd het kind in jezelf.' Op de vraag wat hij als belangrijkste les had meegegeven aan deze nieuwe generatie clowns antwoordde hij: 'Wees gelukkig. Op en achter het podium.'

Het is typerend voor het Zuid-Limburgse festival Cultura Nova, dat het tijdens deze 21-ste editie zowel Slava's wereldberoemde hit Snowshow herneemt als ook zijn kersverse voorstelling Strangels programmeert én het eerste probeersel van vier door Slava opgeleide clowns. Cultura Nova is in zijn 20-jarig bestaan trouw aan zijn artiesten en presenteert toegankelijke publiekstrekkers naast kunstzinnige experimenten met bijvoorbeeld skateboardkunstenaar Shaun Gladwell.

Ook het jonge clowneske viertal, onder aanvoering van het grote talent Artem Zhimo (29) en Slava's eigen zoon Wanja (27), put tijdens Fantazeri uit de jongerencultuur, maar dan naïef, met mimische citaten uit cartoons en videoclips. De opbouw van het ruime half uur is eenvoudig: twee jongens en een meisje amuseren zich op een tuinbank, tussen wasgoed; een vierde loopt stoïcijns en zielig voorbij met een speelgoedje in zijn handen. Dit attribuut - een bal, vliegtuig of raket - inspireert het drietal tot doldwaze acties zoals gemimede vliegtuigcrashes, raketlanceringen en touwtrekkerijen. Door hun knappe timing, hilarische mimiek en muzikale interactie ontpopt Fantazeri zich tot een hilarisch naïeve ode aan zorgeloosheid van de kinderziel: iedere vleug zwaarmoedigheid wordt weg gekust.

De dansvoorstelling SKIN van choreografe Pia Meuthen, gemaakt bij Danshuis Station Zuid, is zwaarder op de hand. Vier alleenstaande mensen, twee mannen, twee vrouwen, worstelen met contact. Ze verlangen wel en niet naar ontmoetingen. Ze doorkruisen de intieme cirkel van zestig toeschouwers, en raken soms wel, soms niet met elkaar verstrikt. Ze spreken flarden gedachten uit ('Ik heb mensen nodig die mij associëren met plezier.'), en drukken hun weifeling uit in haperende motoriek.

In vergelijking met eerder, op literair werk gebaseerde choreografieën, verruilt Meuthen nu het verhalend karakter voor een associatieve stroom van scènes. De opbouw daarvan is nog niet dwingend genoeg en brengt weinig ontwikkeling in de collectief gedeelde eenzaamheid van dit viertal te midden van stadse menigten (uitgedrukt door geroezemoes op band). Het zijn vooral de schurende duetten van op elkaar botsende dansers, die SKIN spannend maken. Met dat materiaal moet Meuthen guller zijn.

Op het festivalplein in Heerlen vervloog de existentiële zwaarte weer vlug door het poëtisch lichtspel van Compagnie Quidam met steltlopers in doorschijnende opblaaspakken. Als megagrote baby's dansten ze met lichtgevende bollen: een ode aan de zon, de maan en de lichtheid van de kinderziel.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden