Column

'Ferri heeft er alles aan gedaan om de Rik de Jong-blik te perfectioneren'

De Rik de Jong-blik laat zich omschrijven als de Universele Blik Voor Acteurs In Elke Denkbare Situatie, schrijft Martijn Simons. 'Dit moeten we binnenkort allemaal missen.'

Onlangs werd bekend dat Ferry Somogyi (beter bekend als zijn karakter Rik de Jong, maar voor mij altijd die jongen uit die clip van Nance, je weet wel, het snoepje uit de dance) vertrekt uit GTST. In een interview met het AD lichtte hij zijn vertrek toe. Hij wil zich verbreden, 'de diepte in', film en theater. Eerder gingen er geruchten dat hij als gevolg van ruzie de serie moest verlaten, maar die worden door beide partijen stellig ontkend.

Inmiddels zit zijn personage in de gevangenis, de perfecte uitgangspositie voor een soapacteur die het tijdelijk ergens anders wil zoeken. Ook de schrijvers van de serie laten weten dat de deur voor Somogyi op een kier staat.

Exit Rik de Jong dus. Hoewel. In 2002 vertrok Ferri ook al eens uit de serie, toentertijd om zijn geluk te beproeven in Amerika. Dat ging niet super, als we Ferri moeten geloven, en waarom zouden we dat niet doen? Hij werkte jarenlang aan een film met rapper Ludacris, een actiecomedy die het net niet gehaald heeft, en hij is een tijdje presentator van de zender Extreme Sports geweest, maar wie zijn cv erop na slaat, ziet dat Ferri in Amerika geen enkele rol van betekenis heeft gespeeld.

En dat is jammer. Want wat de Amerikanen nu niet weten, en nooit zullen weten, is dat Ferri in zijn jaren als hoeksteen van GTST er alles aan heeft gedaan om de Rik de Jong-blik te perfectioneren. De Rik de Jong-blik laat zich omschrijven als de Universele Blik Voor Acteurs In Elke Denkbare Situatie. Als je die eenmaal onder de knie hebt, kun je alles. En Ferri hoef je niks meer te leren.

Zie bijvoorbeeld deze scene: een beladen tête-à-tête van Rik en zijn Anita. Zie hoe Rik, de ogen wat geknepen tegen de Zwitserse zon, blik in de verte gericht. Je voelt de vertwijfeling, de pijn die hij met zich meedraagt. Hij heeft het geïnternaliseerd.

Of hier, een ander pareltje uit zijn oeuvre: een zoenscène met een zekere Gladys. Weer die ogen, die turende blik, dit is Rik de Jong.

In deze scene komt alles samen. Weer Anita, maar niet in de Zwitserse Alpen, maar op haar sterfbed. Als Rik verdrietig is, zie je pas echt goed de kracht van De Blik. Wie moet vechten tegen de tranen, kan maar beter zijn ogen wat dichtknijpen.

Dit moeten we allemaal missen. Tenminste, als Ferri niet over een paar jaar ineens weer terugkeert. De deur staat op een kier.

Martijn Simons is schrijver en columnist voor Volkskrant.nl.
Twitter: @MartijnSimons

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden