Ferrari heeft in Frankrijk weer eens zo’n dag waarop alles lukt

GP Frankrijk..

Van onze verslaggever

AMSTERDAM Soms is Ferrari gewoon te sterk. Zoals zondag bijvoorbeeld. In de Grote Prijs van Frankrijk domineerde de Italiaanse renstal de training en de race. De wedstrijd werd gewonnen door de Braziliaan Felipe Massa voor zijn Finse ploeggenoot Kimi Räikkönen. De enige verrassing was de derde plaats van de Italiaan Jarno Trulli (Toyota).

In de marge van de wedstrijd werd nog gespeculeerd of het over twee weken tot een staking komt tijdens de GP van Engeland. De coureurs zijn boos over de kosten van de superlicentie. Vergeleken met 2007 heeft de FIA de prijs voor dit ‘rijbewijs’ fors verhoogd. Nu moet een coureur 10 duizend euro betalen voor zijn licentie, plus 2.000 euro per gescoord punt uit het voorgaande seizoen. Voorheen was dit 1.725 euro plus 456 euro per punt.

Stel dat Räikkönen opnieuw evenveel punten (110) pakt als in 2007, dan moet hij 230 duizend euro overmaken aan de FIA. Een schijntje vergeleken met zijn geschatte jaarinkomen van (minimaal) 25 miljoen euro, maar toch werd er dit weekeinde stevig gemopperd. Zonder veel effect, want de FIA week geen millimeter en de renners verklaarden op Silverstone gewoon te zullen racen.

Een prettig vooruitzicht, want het gevecht om de wereldtitel is ook dit seizoen boeiend. De Pool Robert Kubica, tot gisteren de leider in de WK-stand, pakte slechts de vijfde plaats in zijn BMW. Hij scoorde daarmee te weinig punten om zijn eerste plaats vast te houden. Die is nu in handen van Massa. De Braziliaan, die voor de derde keer zegevierde dit seizoen, heeft 48 punten. Kubica staat tweede met 46 punten en Räikkönen steeg naar de derde plaats met 43 punten.

Wereldkampioen Räikkönen ging als de favoriet van start op Magny-Cours, maar zoals wel vaker dit seizoen zat het hem uiteindelijk niet mee. De Fin vertrok van poleposition en nam ook onmiddellijk de leiding. Hij vergrootte elke ronde zijn voorsprong op Massa. Halverwege kreeg hij te maken met tegenslag toen de uitlaat van zijn auto los kwam te zitten.

Een type malheur dat zelden voorkomt, maar er wel toe leidde dat Raïkkönens Ferrari aan topsnelheid fors moest inleveren. Al snel stond hij de leiding af aan zijn teamgenoot. Dat Räikkönen de race kon vervolgen en eigenlijk onbedreigd naar de tweede plaats reed, onderstreepte alleen maar de suprematie van de Ferrari’s op Mangy-Cours.

Ver achter de rode auto’s vochten Trulli en de Fin Heikki Kovalainen (McLaren) een duel uit om de derde plaats. In de slotronde duwde Kovalainen de Italiaan nog bijna van de baan, maar de Italiaan hield stoïcijns vast aan zijn lijn en reed voor het eerst sinds april 2006 een Toyota naar het podium.

Lewis Hamilton slaagde er niet in punten te halen. De Britse McLaren-coureur, die voor straf vanaf de dertiende plaats moest starten omdat hij in de GP van Canada in de pitstraat op de auto van Raïkkönen was geknald, kwam niet verder dan de tiende plaats.

Hij had enige tijd zicht op meer, maar kreeg na dertien ronden een tijdstraf. In zijn drift voor in het veld te rijden, miste hij een bocht. Het kwam hem te staan op een extra tocht door de pitstraat.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden