Ferrari-festijn in raceparadijs Monza

Onverbiddelijke voortzetting van het nu al weken durende Ferrari-festijn. Ditmaal thuis, in het traditionele autoraceparadijs, het park van Monza bij Milaan....

Maar Michael Schumacher, de wereldkampioen, kwam in de slotfase heel dichtbij, ondanks zijn opteren voor één pitstop die hem voortdurend onderweg liet zijn met meer benzine, dus groter gewicht.

De training had het Italiaanse team doen vrezen voor een herhaling van vorig jaar toen de BMW-Williams van Juan Pablo Montoya dankzij een uitgekiende pitstrategie kon winnen. De Colombiaan was ook ditmaal in de training de snelste geweest met een fabuleus nieuw baanrecord.

Bij de start namen zelfs beide BMW's - Montoya en Ralf Schumacher - de wereldkampioen in de tang. Maar Ralfs al te enthousiaste opmars leidde al meteen tot een uitstapje buiten de eerste chicane dat hem illegaal de leiding opleverde.

De wedstrijdleiding boog zich al over een eventuele straf (op zijn minst de gewonnen plek weer aan teamgenoot Montoya afstaan) toen de techniek dat overbodig maakte: de motor van Schumacher begaf het temidden van het gebruikelijke rookgordijn. Montoya's eigen plannen werden wat verderop in de wedstrijd gefrustreerd door een defecte voorwielophanging die verder rijden te gevaarlijk maakte.

Het interessantste aan deze wedstrijd werd zodoende het gevecht om de titel best of the rest. De derde plaats ging, verrassend, naar Eddie Irvine en Jaguar. De Noord-Ier én zijn merk hebben een uiterst moeizaam jaar achter de rug. Irvine is nooit te beroerd om zijn collega's (vaak welgefundeerd) te kritiseren in een column in F1-Magazine en dat maakt hem in het rennerskwartier niet tot een van de meest geliefde personages.

Maar Irvine, een van de geroutineerdste rijders in het veld, liet gisteren zien dat hij, wanneer omstandigheden en techniek een beetje kloppen, nog altijd met de besten meekan.

Ook interessant was dat Paul Stoddart, de Australische eigenaar van het oorspronkelijk Italiaanse Minardi, vrijwel rond zegt te zijn met Jos Verstappen voor volgend jaar. Verstappen die begin dit jaar, ondanks een getekend contract door Arrows werd afgedankt, had al eerder dit seizoen enkele races voor voor Minardi kunnen rijden, maar de Limburger zag daar om verscheidene redenen vanaf.

Het zou zijn arbeidsgeschil met Arrows (dat overigens voor de derde keer op rij door fianciële problemen afwezig was) bij de rechter negatief kunnen beïnvloeden.

Bovendien heeft Verstappen, terecht, geen greintje vertrouwen in de Asiatec-motor die dit jaar achter in de Minardi hangt. Stoddart zegt binnenkort bekend te maken dat hij voor 2003 een goede motor krijgt, waarschijnlijk een Cosworth (zoals die door Jaguar wordt gebruikt).

Met Verstappen zou Minardi een behoorlijk 'Nederlands' team worden, want Christijan Alberts kan weer een testcontract tegemoet zien.

Met nog twee races in het verschiet hebben Ferrari en Schumacher bijna alle records gebroken die er te breken zijn in de Formule-1-racerij. Er werd, speciaal voor Monza, nog op één record gemikt: dat van de snelste Grand Prix uit de geschiedenis. Daar kwam Barrichello net niet aan toe. Zo blijft de Brit Peter Gethin (BRM, 1971, ook in Monza) de houder van dat record: 242,615 km/u. Barrichello kwam tot 241.090 km/u.

Gethin reed evenwel zijn record toen Monza nog niet was 'vertraagd' met een aantal chicanes. Dus als zoveel records in de autoracerij: leuk voor de statistiek, maar zonder praktische betekenis. Maar Ferrari wenst het erelijstje zo compleet mogelijk. Dat wil nu eenmaal de wet op de pr.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden