Ferm statement Elsevier en zelfretweeten op Twitter

Elsevier is eindelijk weer eens spraakmakend en Twitter komt met ongezonde nieuwe gebruiksmogelijkheden.

Cover van de nieuwe Elsevier.Beeld Elsevier

Arendo Joustra, hoofdredacteur van opinieweekblad Elsevier, gaf deze week op Twitter een voorproefje (de cover) van de nieuwe editie. Het bleef niet onopgemerkt.

Naast een foto van Sylvana, die verder geen introductie meer behoeft, plaatste Elsevier de teksten 'Niet het land uit, maar de politiek in' en 'Nederland is ook van Sylvana' op de cover.

Daar kwam bovenop dat Joustra in zijn tweet meldde dat de witte man een beetje moet dimmen.

Tientallen medeburgers klommen in de pen na het ferme statement van het gewoonlijk behoudende weekblad. Het regende opzeggingen van boze witte mannen en een enkele vrouw. Hoe serieus je dat moet nemen weet je nooit, maar een open zenuw was geraakt.

'Bye Bye Elsevier. Nooit meer een proefabo op jullie blaadje.'

'Hoezo moet de witte man dimmen? Komen toch in wit land wonen toch niet omgekeerd.'

'Nooit en te nimmer zal ik dimmen. En de @Elsevier hoef ik ook niet meer in huis.'

Het oproer werd samengevat door Lucas Baggerman, lid van de Rotary Club in Landgraaf, VVD-lid en PSV-fan. Baggerman dus. 'Witte man mag wel abonnement betalen, en krijgt deze schandelijke cover op de mat, bah!'

Beste cover in járen, kortom.

Paul Onkenhout

Deze week kondigde Twitter aan dat er de komende maanden het een en ander wordt gewijzigd aan de socialmedia-dienst.

Ten eerste tellen @namen niet meer mee in de limiet van 140tekens. Lijkt ons prima, want het geeft het discussiëren met @hanskazanlover77 wat meer ademruimte. Daarnaast hoef je,als je je richt tot één persoon, maar wel wilt dat iedereen meeleest, niet meer een puntje voor je @-mention te zetten. Dat vinden we een minder goed idee, want dat gaat tot nog meer rommel in de tijdlijn leiden. De belangrijkste verandering is de mogelijkheid om in het vervolg jezelf te retweeten. Dat is een op zijn best discutabel idee. Herhaling is, weten we allemaal sinds Cato en Carthago, een krachtig middel tot overtuiging. Dat moet niet in verkeerde handen komen. De mogelijkheid tot zelfretweeten is raketbrandstof voor narcisten, pr-medewerkers, mediastrategen, politici en verder iedereen die zichzelf maar al te graag hoort. 'Hadden jullie mijn woordgrap/observatie/idee/mening al gezien? Nee? Hier is-ie dan nog een keer. En nog een keer. EN NOG EEN KEER.'

Twitter heeft de toch al mollige kleuter de sleutels van de snoepwinkel, het magazijn en gelijk ook maar even de nucleaire codes gegeven. Dit kan alleen maar grandioos misgaan.

Julien Althuisius

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden