Opinie

Fennema: 'De gelukkige huisvrouw is de Madame Bovary van de 21ste eeuw'

Schrijfster en theatermaakster Elfie Tromp reageerde zondag op de column van Meindert Fennema. Nu schrijft Fennema haar terug.

Auteur Heleen van Royen (L) met een uil tijdens de opening van De Heleen van Royen Store en de presentatie van haar nieuwe roman De hartsvriendin. Beeld anp

Beste Elfie,

Je hebt mij verkeerd begrepen. Ik wijs de seksualisering van de vrouwelijke auteur helemaal niet af en zeker die van Heleen van Royen niet. Ze doet dat voortreffelijk en het komt de verkoop van haar boeken ten goede. Je schrijft: 'Fennema doet het voorkomen alsof vrouwelijke schrijvers zich (...) seksueel laten portretteren om meer boeken te verkopen.' Dat is waar. Maar jij suggereert dat ik dat kwalijk vind. Dat zou het zijn als ik de boeken van Heleen van Royen slecht vond. Het tegendeel is waar.

In de Groene Amsterdammer van 9 juli 2008 beschreef ik De gelukkige huisvrouw als 'een gestileerde horrorstory die het luxe leven van de nieuwe geldelite beschrijft als een open inrichting. No son todas las que estan, ni estan todas los que son. De postnatale psychose die Lea uiteindelijk in de isoleercel zal doen belanden, en vervolgens bij de hilarische psychiater Beau van Kooten, verdubbelt die suggestie. Ik had het gevoel dat met deze roman de 21ste eeuw was begonnen. De gelukkige huisvrouw was, zo meende ik in 2000, de Madame Bovary van de 21ste eeuw.'

En dan nog iets. Wat is er eigenlijk mis met anusballetjes? We leven in 2013!

Meindert Fennema is columnist voor Volkskrant.nl.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.