Felle aanklacht

De in 1890 geboren Amerikaanse regisseur Clarence Brown hing in 1952 zijn camera aan de wilgen. Hij zou daarna nog 45 jaar leven. In grote welstand, te danken aan een mooie vastgoedportefeuille. Films keek hij in die 45 jaar niet meer, bang als hij was dat hij een niet te weerstane aandrang zou krijgen zijn vroegere metier weer op te pakken. Bij zijn overlijden in 1987 liet hij 52 films na, als regisseur waarvan hij gewaardeerd werd, maar meer ook niet. De vroegere autohandelaar uit Massachusetts was geen auteur en won geen Oscars.

Dienstbaar als hij was, schuwde hij het engagement niet. Een jaar na het verschijnen van William Faulkners roman Intruder In The Dust stond hij achter de camera om die voor MGM te verfilmen. Het werd een gedenkwaardige film, een ongemeen felle aanklacht tegen het racisme dat in die jaren nog welig tierde, zeker in het naoorlogse, aartsconservatieve zuiden waar de film speelt. Zonder veel opsmuk vertelt Brown het verhaal van de zwarte boer Lucas Beauchamp, die op een dag geboeid het politiebureau binnengebracht wordt. Hij is op zijn land aangetroffen met een pistool in zijn hand, bij het lijk van een blanke die, nota bene, in zijn rug is geschoten. Het jonge neefje van de lokale advocaat ruikt onraad - al was het maar vanwege zijn persoonlijke ervaring met de behulpzame Beauchamp - en leidt alle betrokkenen uiteindelijk naar de onthulling van de ware toedracht.


Intruder In The Dust (Clarence Brown, 1949)


Één, 14.10 uur.


Les amants du Pont-Neuf

(Leos Carax, 1991) Heftig liefdesdrama dat destijds heftige reacties opriep. Voor en tegen. Er waren mensen die een bijna fysieke weerstand voelden bij de soms geëxalteerde wijze waarop zwerver Denis Lavant en zieke Juliette Binoche hun liefde beleven. Goeie reden de film nog eens te herzien, al is het nagesynchroniseerd. Ook om het decor de moeite van het bekijken waard, trouwens. Enfant terrible Leos Carax was niet op tijd klaar met de opnamen op en rond de Pont-Neuf. Waarna hij gedaan kreeg dat de hele set, brug inclusief omliggende panden, elders nagebouwd werd. De film werd vervolgens de duurste Franse productie.


Arte, 20.15 uur.


CINEMA.NL/TV


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden