Felgekleurd droevig

Heeft er in de filmgeschiedenis ooit een actrice bestaan die zo weinig veranderde en op wie de tijd zo langzaam vat kreeg als Catherine Deneuve?
Eerste zin uit de recensie die de Amerikaanse filmcriticus Roger Ebert in 2004 schreef over Les parapluies de Cherbourg.

De film staat om twee redenen groot in de filmgeschiedenisboeken. Les parapluies de Cherbourg geldt als de doorbraak van de toen 20-jarige Catherine Deneuve, die zich in de gure Normandische havenstad lichtvoetig voortbeweegt als de 16-jarige dochter van een eigenares van een parapluwinkel. De grauwe sluier die over haar bestaan valt als haar grote liefde, automonteur Guy, de Algerijnse oorlog wordt in gestuurd, komt door Deneuve's vlekkeloze vertolking hard aan.


De tweede reden dat Jacques Demy's meesterwerk alle tanden des tijds zal doorstaan, is dat het een geslaagd vormexperiment is: alle dialogen worden gezongen, maar nee, het lijkt in de verste verte niet op een opera of musical. Dat heeft precies het effect dat Demy beoogd moet hebben. Samen met de felkleurige vormgeving resulteert het er namelijk in dat je je eerst vol verwondering die vorm eigen maakt om hem vervolgens langzaam te vergeten. Waarna je geraakt wordt door de licht cynische - maar je kunt met evenveel recht zeggen: warm menselijke - draai die Demy aan zijn film geeft. We kunnen niets verklappen over het einde van de film, maar de levensles die Demy ons uiteindelijk leert is dat geluk soms ook te vinden is in het loslaten van romantiek.


Filmdenker als hij was, verpakte Demy dat cliché in een vorm waarvoor kitsch nog een te milde benaming is. Een experiment dat alleen maar kan mislukken, als je het op papier leest. Maar in handen van de eigenzinnige Demy werd Les parapluies de Cherbourg een meesterwerk. Voor wie in het wonder van film gelooft.


Les parapluies de Cherbourg (Jacques Demy, 1964)


TV 5, 21.00-22.30 uur, Nederlands ondertiteld.


Malèna

(Giuseppe Tornatore, 2000) Je kunt best meer redenen bedenken om Malèna te gaan zien. Zo maakte Ennio Morricone een fraaie score voor de nostalgische film. En zijn de locaties in Zuid-Italié en op Sicilië wonderschoon. Maar waarom eromheen draaien? Malèna ís Monica Bellucci, de als rechtenstudent en fotomodel begonnen actrice die de film draagt zoals dat in het verhaal hoort: als een oogverblindende verschijning. Dat vinden alle jongens van het dorp waar Malèna is komen wonen ook. Onbeschaamd beloeren ze de oorlogsweduwe, of ze nu thuis is of over de boulevard paradeert. Een van hen, de wat schuwe puber Renato, krijgt het het meest in de bol van haar. En niet geheel onverwacht laat de vrouw, die overal waar ze opduikt de mannen van zich af moet slaan, juist hem toe in haar eenzame leven. Dat leidt tot minder aangename taferelen dan de zwoele zomersfeer aanvankelijk belooft. Mooi, schrijnend drama van de maker van Cinema Paradiso.


Canvas, 20.45-22.10 uur.


Boogie Nights

(Paul Thomas Anderson, 1997) 27 was P.T. Anderson pas, toen hij de (film)wereld overrompelde met toch al zijn tweede film. Boogie Nights is een perfecte en uitgebalanceerde satire over de ranzige kant van de glamourwereld in de jaren zeventig in en rond Hollywood, zeg maar: de porno-industrie. Mark Wahlberg, voormalig model voor Calvin Klein-ondergoed, is de naïve Eddie Adams (artiestennaam Dirk Diggler), die razendsnel carrière maakt in deze tak van sport. Wie wil zien waarom, moet lang geduld hebben in de soms hilarische, dan weer serene film met als zogeheten tagline: 'Everyone Has One Special Thing'. Naast Wahlberg spelen Julianne Moore, Burt Reynolds, William C. Macy en Heather Graham al even onvergetelijke rollen. En luister vooral ook goed naar de soundtrack.


Nederland 2, 23.25-01.27 uur.


BART KOETSENRUIJTER

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.