Feitelijk loopt ze gewoon in haar blote kont

Jossine Modderman en Arno Kantelberg geven elke week ongevraagd stijladvies aan bekende mensen.

Beeld BSR Agency / HH

Jossine Modderman, hoofdredacteur LINDAnieuws.nl

Toen mijn moeder deze foto van Chrissy Teigen zag, riep ze uit: 'Adoech zeg, heeft ze dan geen onderbroek aan? Zo raar, zo raar.' Tja, daar is het eigenlijk wel mee gezegd. Toch duiken we iets dieper in de jurk die het Microsoft Theater tijdens de American Music Awards op haar funderingen deed schudden. Zeker nadat een goed gemikte windvlaag Chrissy's hooha vrij spel gaf.

Om te beginnen: is het een mooie jurk? Misschien, maar ik word toch te veel afgeleid en er is toch iets te weinig stof aanwezig om sowieso een esthetische conclusie te kunnen trekken.
Is het een sexy jurk? Iedereen zegt van wel, maar feitelijk loopt ze gewoon in haar blote kont. Wel een fraaie blote kont, dat mag gezegd worden.
Istie vooruitstrevend? Niet echt. De ironie wil dat als de zijkanten en de rug niet waren vergeten, het een saaie, lange zwarte jurk zou zijn. Schortje erover en elke kerk in Zeeland omarmt je.
Is-ie gedenkwaardig? Absoluut. U kent vast nog de veiligheidsspeldenjapon (Versace, 1994) van Liz Hurley? Of het doorzichtige groene lapje dat Jennifer Lopez droeg in 2000, ook al van Versace. Dit exemplaar sluit tijdelijk de rij der blotehotemetotenjurkjes.

Tot slot: is het een statement? Je zou het bijna denken. De ontwerper, Yousef Akbar, is namelijk in Saoedi-Arabië geboren, waar vrouwen niet eens mogen autorijden. Ik vind het al met al dolkomisch.

Beeld BSR AGENCY

Arno Kantelberg, hoofredacteur Esquire

Bij de galapremière van De Zevende Hemel, de nieuwe film van Job Gosschalk, was het - dat mag ook wel eens worden gezegd - smullen geblazen op de rode loper. De genode heren hadden hun beste beentje voorgezet, met eervolle vermeldingen voor de twee Freken, Bartels (acteur) en Van Noortwijk (kok). Ik wil op deze plek niet meteen de victorie kraaien, maar het leek alsof de meesten zich niet alleen keurig aan de dresscode (black tie) hadden gehouden, maar dat ook nog met zichtbaar plezier hadden gedaan. Al met al een oogst die past bij de titel van deze film.

Hierboven zien we rapper Dio. Hij droeg witte gympen (black tie verlangt zwarte lakschoenen), een blauw pak (moet zwart zijn, al staat de dresscode 'midnight blue' toe) en geen strik, wel een wollen muts. Nu was het buiten frisjes, maar Dio hield de muts ook in Carré op, iets wat normaliter - net als de binnenshuis gedragen zonnebril - het vitriool in mij doet opborrelen. Waarom ziet dit er dan toch zo magnifiek uit?

Het is de som der delen. Niet alleen zijn de afzonderlijke kledingstukken van grote klasse (bonuspunten voor de club collar, het ronde boordje; let ook op de pasvorm van het jasje), ze maken een minimalistische pas de deux waarbij de muts als gepaste relativering functioneert. Deze Dio is een natural dresser met het zelfvertrouwen dat ik elke geslachtsgenoot zou gunnen.

Beeld Hollandse Hoogte
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden