Feestgangers en file stopten busvervoer

Ik ben één van die honderd chauffeurs die er na afloop van Dance Valley de brui aan gaven. De organisatie van Dance Valley gaf aan dat ze ruim voldoende vervoerscapaciteit had geregeld....

Om 21.45 uur stond ik voor de eerste pendel in de bussluis. Een goed systeem: tien bussen naast elkaar die tegelijkertijd konden laden. Ik had een routebeschrijving gekregen waar geen hout van klopte. Ter plekke kreeg ik een nieuwe met een totaal andere route. De eerste rit verliep redelijk. Nadat ik leeg was op Westpoort keerde ik terug naar het feestterrein. Op de smalle weg daar naartoe stond echter een enorme file van bussen en taxi's.

Om 22.45 uur stond ik weer in de bussluis. In deze rustige periode, nog voor het feest was afgelopen, deed je er al een uur over om één groep af te voeren. Laat staan dat je dertien keer op en neer kan rijden!

Bij aankomst in de bussluis kreeg ik wederom een nieuwe routebeschrijving! En hoewel de bussluis een goede vinding was, was de toe- en afrit dat stukken minder. Een smal weggetje waar twee bussen elkaar niet konden passeren. Bij de derde rit ging het echt mis. We mochten het terrein naar de bussluizen niet meer op en moesten op de smalle toevoerweg de mensen laden. De bussen werden volgepropt en we moesten via weer een andere route rijden.

De bussen reden nu tegen elkaar in, ambulances konden er niet of nauwelijks door, en tussen alle bussen, taxi's en ambulances liepen duizenden mensen die nog geen stap opzij wilden doen. Via een omweg over de snelweg kon ik uiteindelijk station Sloterdijk bereiken. Daar kreeg ik te horen dat de bussen niet meer naar Sloterdijk mochten rijden, omdat er vandaar geen vervoer meer was. Of ik dat maar even aan mijn collega's door wilde geven. . . (met de telefoon in de bus kan ik alleen mijn werkgever bellen!).

Bij Westpoort liet ik de laatste mensen uit de bus en zette hem aan de kant. Ik had 4,5 uur gereden en volgens de Rijtijdenwet moet je dan drie kwartier rusten. Ook zat ik aan het maximum van tien rijuren per dag. De chauffeur is er zelf aansprakelijk voor om zich aan de rij- en rusttijden te houden. Bij overtreding betaal je zelf de bekeuring en bovendien: stel dat je een ongeluk krijgt!

Al snel verzamelden zich meer collega's. Bij de een was de telefoon en de microfoon uit de bus gerukt, de ander was bedreigd door agressieve passagiers, bij weer een andere collega trokken mensen de bagageluiken open en gingen als verstekeling mee. We zaten allemaal over de rijtijd heen, hadden onvoldoende rust gehad en moesten met dubbele aantallen mensen rijden die, mocht er iets gebeuren, niet verzekerd zouden zijn. Bovendien was het risico om mensen dood te rijden enorm toegenomen omdat duizenden mensen tussen, voor en achter de bussen liepen als een stel kippen zonder kop. Voor ons was de maat vol. Na overleg met onze werkgever keerden we terug naar de garage.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden