Feestelijke prijs moet irritatie wegnemen

Zolang bepaalde merken maandverband aanzienlijk beter verkopen wanneer er een forse reclamecampagne tegenaan is gemikt, stoort de reclamebranche zich niet bovenmatig aan het verschijnsel reclame-irritatie....

Dat kan ook niet anders gezien de fikse toename van het aantal spotjes en reclameblokken. In 1989, vóór de komst van RTL, zond de STER vier blokken per dag per zender uit; vorig jaar waren dat er al vijftien. Bij RTL 4 worden gemiddeld 51 reclameblokken uitgezonden, en via RTL 5 nog eens achttien.

Hoewel de effectiviteit van de tv-reclame niet drastisch is teruggelopen, begint de reclamebranche toch zenuwachtig te worden van alle aandacht voor irritante tv-reclame. De Vereniging van Erkende Reclameadviesbureaus (VEA) heeft daarom aanbevelingen gedaan om aan de bezwaren tegemoet te komen.

Zo stelt de organisatie voor om het aantal reclameblokken en de lengte ervan te limiteren. Ook wordt een pleidooi gehouden om per commercial een 'irritatiewaarde' vast te stellen en daarmee rekening te houden bij het toekennen van de plaats in het blok. Met andere woorden: leuke spotjes krijgen voorrang in het STER- of IP-blok. Voorlichtingsfilmpjes (Postbus 51-spots) moeten voortaan uit de buurt van de reclame blijven om de aandacht niet af te leiden en onnodig te irriteren.

Vreemd genoeg is een van de aanbevelingen om juist programma-onderbrekende reclame in te voeren bij de publieke omroepen: 'het werkt positief op de reclameherinnering en voorkomt zapgedrag'.

Ten slotte stellen de reclamebureaus voor een echte publieksprijs in te stellen voor het beste tv-spotje, inclusief een feestelijke tv-avond van het kaliber Televizierring.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden