Feestbeest pakt uit in Rotterdam

De veelzijdigheid van North Sea Jazz laat blijkt al de eerste dag in het beheerste spel van toetsenist Robert Glasper en de kolderieke funkshow van bassist Bootsy Collins.

ROTTERDAM - Nooit eerder was het North Sea Jazz Festival zo snel uitverkocht als dit jaar. Meer dan 70 duizend bezoekers zullen tot zondagavond in en rond het Rotterdamse Ahoy worden getrakteerd op een zeer gevarieerd aanbod aan jazz, funk, pop en soul.


Natuurlijk, de grote publiekstrekkers dit jaar komen weliswaar uit de popsector met Pharrell Williams, Stevie Wonder, Outkast en Nile Rodgers' Chic, maar vrijdag is het festival meteen sterk begonnen met een optreden dat exemplarisch mag heten voor de veelzijdigheid van deze 39ste editie van North Sea Jazz.


Toetsenist Robert Glasper speelt even na vijf uur al voor een behoorlijk goed gevulde Maas-zaal (eigenlijk het gewone Ahoy); een groot en daardoor altijd wat lastig te bespelen podium. Maar Glasper pakt flink uit met behalve zijn eigen band, het complete Metropole Orkest onder leiding van Vince Mendoza om zich heen. De combinatie werkt direct. De sierlijke composities van Glasper lenen zich uitstekend voor een volvette orkestbegeleiding.

Voorproefje

Het aardige is ook dat Glaspers optreden al dan niet gewild alvast een voorproefje geeft van enkele andere onderdelen van het festivalprogramma.


Het door bezuinigingen geplaagde Metropole Orkest lijkt juist extra energie te hebben gekregen en is dit jaar nadrukkelijk aanwezig. De strijkers zijn vrijdag ook nog te horen bij tenorsaxofonist Joshua Redman, terwijl het complete orkest vandaag nog werk van Quincy Jones uitvoert onder toezicht van de inmiddels 81-jarige meester zelf.


En dan is er Lalah Hathaway, gastzangeres bij Glasper die vanavond ook nog is te zien. Ze zingt een prachtig ingetogen versie van Stevie Wonders Jesus Children Of America en neemt daarmee een voorschot op het concert van de grote man zelf vanavond.


Robert Glasper zelf is een vaste gast geworden op North Sea Jazz dat dit jaar voor de negende keer in Rotterdam wordt gehouden. Hij geldt als een van de meer veelzijdige artiesten op het Blue Note label dat dit jaar jubileert. Vijfenzeventig jaar bestaat het en met artiesten als Glasper, zanger Gregory Porter, trompettist Ambrose Akinmusire en de zelf ook nog geafficheerde bassist van Glasper, Derrick Hodge, is de nieuwe Blue Note-lichting vrijdag sterk vertegenwoordigd.


Op de grote popnamen moet wat langer worden gewacht. Pharrell verkondigt zijn blijde boodschap vrijdag rond middernacht en Stevie Wonder, Hall & Oates, Outkast en Chic komen de volgende avonden pas in actie.

Astronautenpak

Maar al op de eerste dag worden de popliefhebbers toch bij de lurven gegrepen door Bootsy Collins, die zich in een zeer feestelijk gekleurd astronautenpak heeft gehuld. Vaak op North Sea geweest, en lang niet altijd overtuigend, maar vrijdag vroeg in de avond zet hij het eerste echte feestje neer. De zanger/bassist eert het werk van zijn voormalige broodheren James Brown en George Clinton, en brengt als eerste duizenden bezoekers aan het dansen. Met een grote grijns op het gezicht, want wat wordt iedereen vrolijk van deze kolderieke funkshow.


Mooi contrast ook met de beheerste, knap verzorgde muziek van Robert Glasper in de aanpalende zaal. Je kunt maar beter sterk beginnen, zal de organisatie hebben gedacht. Dus belooft het in Rotterdam meteen vanaf de aftrap een spannend en rijk gevarieerd muziekfestijn te worden dat tot zondagnacht zal duren wanneer de legendarische hiphop-act Outkast het licht uitdoet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden