Feelgoodfactor

Geen boek of een cd, maar tijd. Een bon geeft tijd. En beleving...

De Hema doet ze in een themadoosje, Bongo in een luxueus doosje en Wereldbon heeft er een wereldbox voor. De cadeaubon is z’n lulligste tijd voorbij. We hebben het dan ook niet meer over een nietszeggend onpersoonlijk inruilbriefje voor een boek of een cd, maar over een ‘belevenisbon’, een ‘DoeKado’ of een ‘experience musical verwenpakket’ met een ‘onvergetelijke avond uit en heerlijke verzorgproducten voor pure ontspanning’. Indien gewenst met een persoonlijke boodschap.

‘We willen het cadeau in niets als een cadeaubon er uit laten zien’, zegt Joren van der Pluim, medebedenker van de Pluim, een stijlvol verpakte cheque waarmee de ontvanger een keuze kan maken uit ongeveer 1800 belevenissen (parachutespringen, flirtcursus, wellnessarrangement) en ‘belevingsgeörienteerde’ artikelen.

Een staafmixer zal niet zoveel kans maken in het assortiment te worden opgenomen. ‘Het gaat om de feelgoodfactor. Je gaat iets leuks doen, en wat en met wie mag je lekker zelf bedenken.’

Zoiets geven we graag en krijgen we graag, blijkt. In 2004 besteedden Nederlanders 575 miljoen euro aan cadeaubonnen; 20 procent meer dan het jaar ervoor. Van de Pluimen worden er dit jaar naar schatting een half miljoen verkocht – in prijscategorieën van 15 (twee yogalessen) tot 1000 euro (ballonvaart voor vier personen met champagnedoop).

Behalve de doe- en verwenbonnen is de gedigitaliseerde card in opmars: een soort pinpas waarop je geld kunt laten zetten voor een evenement naar keuze (yourgift.nl). Deze werd afgelopen zomer in Nederland geïntroduceerd; binnen korte tijd werden er dertigduizend verkocht.

Een mooi doosje of een extraatje – de firma Pluimen doet vanaf een bepaalde prijscategorie nog een fles wijn of champagne bij de giftbox – geven de bon uiteraard meer allure.

Het is allemaal net iets meer dan de ‘gewone’ cd- of boekenbon. Je krijgt geen boek of cd, je krijgt tijd. Tijd die je moet nemen voor dat verwenweekend, dat etentje, dat hotelarrangement, die kookworkshop. Tijd die je jezelf zult gunnen. Want het is een cadeau.

Pay-Uun Hiu

Marian Holthuis

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden