Fatsoenlijke taxi voor allen (m/v)

Mannelijke taxichauffeurs weten zich vaak niet te gedragen, vinden ze bij de Vrouwentaxi. Het kan beter.

UTRECHT - Het is een doodnormale zondag in november als heftruckverkoper Marcel van Trijp (52) langs het SBS6-televisieprogramma Undercover in Nederland zapt. Te zien is dat een jonge vrouw in Utrecht in een taxi stapt. Na enkele minuten komt de wagen tot stilstand.


'Waarom stopt u?' vraagt de vrouw.


'Even een kusje', antwoordt de chauffeur. 'Dan breng ik je naar je hotel. Gratis.'


In de scènes daarna blijft het niet bij woorden. Een chauffeur betast zijn cliënte, een ander geeft haar zijn nummer. De beelden tonen volgens undercoverjournalist Alberto Stegeman aan dat 'veel geregistreerde taxichauffeurs zich ernstig misdragen tegenover hun klanten'.


Van Trijp vond de aflevering 'zeer schokkend', zegt hij nu. Hij wist niet dat vrouwen zo vaak worden geïntimideerd. 'Taxichauffeurs dienen zich professioneel te gedragen', vindt hij. 'Vrouwen moeten gewoon veilig van A naar B kunnen worden gebracht.' Die avond in november wist hij het: hier moet iets aan gedaan worden.


Sinds een paar weken rijdt in Utrecht de door hem in het leven geroepen 'Vrouwentaxi' rond; speciaal voor iedereen (ook mannen) die gereden wil worden door een vrouw. Van Trijps dochter Francis van Welderen (34) is de chauffeuse. Haar auto - met roze daklicht - staat geduldig te ronken op standplaats Vredenburg. Het regent flink, maar nog niemand is bij haar ingestapt.


Hoe vaak seksuele intimidatie door taxichauffeurs voorkomt, is moeilijk te zeggen. De Stichting Landelijk Klachtenmeldpunt Taxivervoer (SLKT), die in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu klachten over taxi's registreert, kreeg vorig jaar 766 klachten binnen. De meeste gingen over 'niet op tijd komen' en 'tarief'. Klachten over intimidatie krijgt het SLKT nauwelijks. 'Maar dat betekent niet dat het niet gebeurt', zegt medewerkster Sabine Nijp.


De afgelopen jaren zijn vaker pogingen gedaan om vrouwentaxi's te laten rijden. In Rotterdam en Den Haag zijn de initiatieven geflopt. De reden? Er was te weinig vraag naar. Bij sommige taxicentrales kan specifiek worden gevraagd om een vrouwelijke chauffeur, maar ook dat loopt niet storm. 'Een enkele keer vraagt iemand erom', zegt Adriène Wesselius van Taxi Adriène in Haarlem. 'Ik krijg wel positieve reacties, maar het is geen hype.'


Van Trijp laat zich door deze verhalen niet gek maken. Voor hem leverde de SBS6-uitzending genoeg bewijs: van de acht Utrechtse taxichauffeurs die stiekem werden gefilmd, gedroegen zich er vier onbehoorlijk tegenover vrouwen. 'Dat is 50 procent!' verduidelijkt hij.


De Utrechter heeft grootse plannen met de vrouwentaxi: hij heeft al dertig domeinnamen geregistreerd. Hoeveel klanten er dagelijks instappen, vindt hij irrelevant. 'De ene keer zijn het er drie, de andere keer vijftien. Zoiets heeft tijd nodig. Keulen en Aken zijn ook niet op een dag gebouwd.'


Het wil bij chauffeuse Francis van Welderen dan ook nog niet echt vlotten. Ze staat al een uur op het Vredenburg te wachten als er een jongen aankomt. Hij maakt een selfie bij een van de roze stickers op haar auto en loopt weer door. Niet veel later stapt er toch een stelletje in. 'Goed dat het bestaat, zo'n vrouwentaxi', vindt het meisje. Heeft ze bewust voor de roze auto gekozen? 'Nee, dit was de eerste taxi in de rij.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden