nieuws

Fans van Squid Game wagen zich in Abu Dhabi aan spelletjes uit de Netflixhit – met andere afloop

Altijd al willen weten hoe het voelt om Koreaanse kinderspelletjes te doen terwijl een anonieme bewaker in een roze pak met een geweer klaarstaat om de verliezer te elimineren? Dertig fans van de Koreaanse Netflix-hitserie Squid Game konden het dinsdag in Abu Dhabi ervaren.

Squid Game, een Koreaans kinderspel Beeld EPA
Squid Game, een Koreaans kinderspelBeeld EPA

In het Koreaans Cultureel Centrum in de hoofdstad van de Verenigde Arabische Emiraten stapten deelnemers in de schoenen van hoofdpersonage Seong Gi-hun en de andere 455 spelers van de zogeheten Squid Game. Er zijn twee belangrijke verschillen met de serie: verliezers worden niet doodgeschoten en de winnaar ging niet naar huis met een prijs van rond de 33 miljoen euro.

Deelnemers dragen genummerde shirts, net als in de serie, en nemen het tegen elkaar op in dezelfde spelletjes. Ze proberen met een naald een vormpje uit een zoete lekkernij, Dalgona, te steken, spelen Groen Licht Rood Licht en knikkeren in een decor in de sfeer van Squid Game. Verliezers worden met een schot uit een speelgoedgeweer uit het spel gehaald.

‘De bewakers zaten helemaal in hun rol; ze zeiden vanaf het begin geen woord tegen ons en hielden ons onder schot met speelgoedgeweren, het was een beetje eng’, aldus een deelnemer in een video van de Hongkongse krant South China Morning Post.

Het succes van de Koreaanse serie, die volgens Netflix al 111 miljoen keer is bekeken, leidt in Zuid-Korea tot een opleving in de populariteit van Dalgona, de brosse zoetigheid met een vormpje erin gestempeld. Ook Squid Game-halloweenkostuums doen het goed dit jaar.

Minder gelukkig met het succes van de serie was een Zuid-Koreaanse vrouw die gek werd van duizenden telefoontjes die binnenkwamen op haar nummer, dat overeenkomt met het nummer waarop in de serie deelnemers zich aanmelden. Inmiddels is het telefoonnummer dat op visitekaartjes in de serie in beeld komt, veranderd in een nietbestaand nummer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden