Fanatieke nepfans poetsten op Facebook en Twitter imago van zanger Dotan op

Dotan volkskrant zaterdag Foto ANP

Singer-songwriter Dotan heeft ruim zeven jaar lang hulp gehad van zeker 140 verzonnen fanprofielen die op ­Facebook, Twitter en Instagram zijn imago oppoetsten. Een deel van de ­accounts is volgens een voormalige medewerker aangemaakt in opdracht van ­Dotan zelf.

De nepfans vielen onder meer andere artiesten aan, probeerden muziekverkiezingen te beïnvloeden en verzonnen verhalen waarin de artiest positief naar voren kwam. Dit blijkt uit onderzoek van de Volkskrant.

De voormalige medewerker, die ­jarenlang zijn persoonlijke assistente was, geeft toe dat ze 45 profielen op ­sociale media heeft verzonnen. Uit schriftelijk bewijs van het mailverkeer blijkt dat vanaf het persoonlijke mailadres van Dotan opdracht is gegeven tot het aanmaken van tien nep­accounts.

‘Mail verstuurd’

Dotan, die begin deze week op de hoogte is gesteld van de bevindingen van de Volkskrant, erkent dat hij de mail met de tien namen heeft verstuurd. Maar hij stelt dat deze niet bedoeld waren om nepaccounts mee aan te maken. Hij wil niet op nadere vragen over de e-mail ingaan. Volgens hem hebben de activiteiten van verzonnen fans niet meer plaatsgevonden sinds er een ‘herstructurering’ in zijn team is geweest. Dit is volgens hem vorig jaar gebeurd.

De artiest ontkent ooit enige opdracht te hebben gegeven tot het creëren van fictieve fans. ‘Ik ben geschrokken en wil hier op geen enkele manier mee geassocieerd worden’, zegt hij. Waar nodig zal hij zijn accounts op ­Facebook, Instagram en Twitter opschonen.

Dotan is vooral bekend van zijn hit Home en afficheert zich als een geëngageerde artiest. ­Samen met het Rijksmuseum hield hij in 2017 een foto-expositie vanwege zijn oproep om meer eerlijke en ongefilterde verhalen te delen op sociale ­media. Voor de campagne Inside my bones lieten bekende Nederlanders als Typhoon, Angela Groothuizen en Paul de Leeuw zich zonder make-up en ­Photoshop afbeelden. Ook deelden bekende en onbekende Nederlanders op verzoek van Dotan, persoonlijke, kwetsbare verhalen over zichzelf op social media.

De nepfans van Dotan blijken onder meer verantwoordelijk voor de verspreiding van een verzonnen ontmoeting van de zanger met een leukemiepatiënt. Dit verhaal was afkomstig van ene Karel Leegwater, die op Facebook beweerde dat zijn doodzieke broertje na een optreden met Dotan sprak. Mede doordat nepprofielen reageerden, verscheen het verhaal in diverse media.

Dotan erkent nu dat deze ontmoeting nooit heeft plaatsgevonden. Dat media aandacht aan de ontmoeting besteedden, is hem naar eigen zeggen door vakantie ontgaan, stelt hij. ‘Het was voor het eerst dat ik deze tekst zo las. Meer kan ik er niet over zeggen.’

Achter een account dat artiesten en journalisten aanviel ten faveure van Dotan, blijkt een volgens hem oud e-mailadres schuil te gaan. Aan dit e-mailadres is zijn 06-nummer gekoppeld. Dotan geeft aan niet van het bestaan van dit account te weten. Hij zegt dat hij te goed van vertrouwen is geweest met zijn gegevens en dat 'vijf, zes mensen' het wachtwoord hadden van zijn accounts op sociale media.

Meer over de fans van Dotan

Ze zijn opvallend actief op sociale media, de fans van de Nederlandse zanger Dotan. Ze prijzen hem de hemel in, als zanger én als mens. Maar Dotan blijkt zich te bedienen van trollen, nepaccounts met fictieve namen.

Meer over