Familiebanden

BEREND JAN BOCKTING

Alex van Warmerdam

Voor De laatste dagen van Emma Blank nam Alex van Warmerdam een eigen toneelstuk als uitgangspunt, zoals hij eerder deed met Kleine Teun. In dit geval was dat het onorthodoxe familiedrama Adel Blank, dat hij in 1999 schreef voor zijn gezelschap De Mexicaanse Hond. Veel verschil met zijn naar een oorspronkelijk scenario gemaakte films levert het niet op. Van Abel tot en met Emma Blank geldt dat een Van Warmerdamfilm boven alles een Van Warmerdamfilm is. Emma Blank is de potentaat van een familie die als personeel voor haar kruipt. Niet omdat de familie dat zo leuk vindt, maar omdat Emma te kennen heeft gegeven dat haar einde nadert. Even doorbijten, dan zit het erop, is het motto. Aan het eind van die tunnel lijkt een vermogentje te gloren, maar eigenlijk is dat van ondergeschikt belang. Haar broer doet of hij de hond is, haar zus speelt de kokkin en haar man is lakei. Denk niet dat de laatste ademzucht van Emma veel verbetering brengt. Aan de verstikkende familiebanden is bij Van Warmerdam per slot van rekening geen echte ontsnapping mogelijk. In 2009 won Van Warmerdam met De laatste dagen van Emma Blank een Gouden Kalf voor het beste scenario tijdens het Nederlands Filmfestival in Utrecht.

De laatste dagen van Emma Blank (Alex van Warmerdam, 2009)

ARD, 0.50-2.18 uur.

The Exorcism of Emily Rose

(Scott Derrickson, 2005) De Amerikaanse rechtbank- annex horrorfilm The Exorcism of Emily Rose verscheen min of meer gelijktijdig met het Duitse psychologische drama Requiem. Twee films die qua vorm, genre en uitwerking drastisch van elkaar verschillen, maar zich op exact dezelfde premisse baseerden. De dood van de 23-jarige Duitse Anneliese Michel, die in 1976 overleed omdat ze zou zijn bezeten door demonen, is in deze film van horrorfilmer Scott Derrickson de inzet van een rechtszaak waarin het bestaan van God langs de juridische meetlat wordt gelegd. In flashbacks worden griezelig bedoelde scènes met het bezeten meisje helaas nogal clichématig opgediend.

RTL 8, 20.30-22.50 uur.

Below

(David Twohy, 2002) De duikbootfilm is een op zichzelf staand genre; van Fantastic Voyage via Das Boot tot The Hunt for Red October, terwijl recentere films als Crimson Tide en U-571 bewijzen dat de onderzeeër het ook de afgelopen jaren goed bleef doen. Op het eerste gezicht is Below een weinig originele variant op het bekende scenario van een door de Duitsers belaagd oorlogsschip. Maar de dreiging komt hier niet alleen van buitenaf; de film ontpopt zich tot een beklijvend, bovennatuurlijk griezelverhaal.

RTL 7, 23.20-1.20 uur.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden