Familie man

Ziggy Marley, zoon van, heeft een nieuw album gemaakt. V vroeg hem hoe het komt dat de echte roots reggae er zo belabberd aan toe is. Plus: drie van zijn jonge favorieten uit de Jamaicaanse reggaescene.

'We leven nu in een andere tijd. Het maken van roots reggae, zoals we die van mijn vader kennen, zou neerkomen op een soort nostalgisch herscheppen. Moeten we dat willen? Er is niet één bepaalde richting waar in muziek zich zou moeten ontwikkelen. Je kunt het niet afdwingen. Het is geheel aan de kunstenaar als individu wat hij met zijn kunst doet.'


Dat met het heengaan van vader en reggaelegende Bob Marley in 1981 roots reggae buiten Jamaica een sappelend bestaan leidde en leidt, is voor Ziggy Marley meer een feit dan een probleem.


Voor Ziggy, die al als kind met zijn zussen Cedella en Sharon en broer Stephen als The Melodymakers muziek maakte en als eerste van de Marleyclan soloalbums opnam, is roots reggae een historisch gegeven. Ontwikkeling is een noodzaak. 'Ik moet evolueren om verder te komen.'


Dat betekent dat het net verschenen achtste soloalbum van Bobs eerstgeborene, Fly Rasta, klinkt alsof de overvloedige Jamaicaanse zon in een popmal is gegoten. Een album waarop, zoals Marley benadrukt, 'echte' instrumenten worden gebruikt. Dat is de richting waarin híj is geëvolueerd. Zijn broers Damian en Stephen zijn een andere kant op gegaan.


Fly Rasta is een tikkie meer strand voor vakantiegangers dan strijdliederen voor de verdrukten, waarmee zijn vader roem vergaarde.


Vocaal en tekstueel blijft Ziggy echter een aardje naar zijn vaartje. Het engagement ontvouwt zich in nummers als Lighthouse, Moving Forward en Give It Away.


En dan is er die uiterlijke gelijkenis, natuurlijk. In het Amsterdamse hotel zit een 45-jarige reggaezanger die bij de juiste lichtval op een gefotoshopte versie van zijn vader lijkt. Net nog, aan de receptie, vroegen ze hem of hij in een tributeband van Bob Marley zat. Hij lachte het bescheiden weg. Nee, het gewicht van een nalatenschap voelt hij niet op zijn schouders rusten.


'Tenminste, niet zo dat ik de verplichting voel de muzikale erfenis van mijn vader uit te dragen. Het is eerder een verplichting jegens het talent en de inspiratie waarmee ik ben gezegend.'


En het is de verantwoordelijkheid jegens dat talent die maakt dat hij de noodzaak voelt zich ook uit te drukken in een mild activisme. In meer creatieve wegen dan alleen de muzikale. Marley, die in Los Angeles woont, spant zich op een nogal onconventionele manier in voor de legalisering van marihuana, namelijk met het stripboek en de online-animatieserie Marijuana Man.


'Niet om domweg alsmaar en alleen maar dat roken van wiet te promoten, maar ook om eens de andere zegeningen van hennep te benadrukken. Het moest eens niet worden geassocieerd met die stereotiepe gasten wier bestaan na het roken van een joint wordt gereduceerd tot een wezenloos rondhangen. Je weet wel, zoals Afroman in die clip van Because I Got High.'


Hij heeft zijn eigen lijn van voedingsproducten, Ziggy Marley Organics - in het assortiment kokosolie en geroosterde hennepzaadjes. Daarnaast komt de zachtaardige wereldverbeteraar en vader van zes kinderen regelmatig buurten bij Amerikaanse kinderseries als Sesamstraat, richtte hij U.R.G.E (Unlimited Reesources Giving Enlightenment) op om kinderen in Jamaica en Ethiopië vooruit te helpen, nam hij de plaat Family Time op met kinderliedjes over onvoorwaardelijke liefde tussen ouders en hun kinderen en schreef hij in vervolg daarop het kinderboek I Love You Too. Muziek, zijn werk met kinderen, zijn supermarkthuismerk: het zijn allemaal slechts middelen.


Marley: 'Ik wil een verandering teweegbrengen in deze wereld. Daarbij is het belangrijk dat ik juist door kinderen word gehoord. Wil ik er in slagen, kan ik maar beter mensen op een zo jong mogelijke leeftijd proberen te bereiken in hun eigen taal en op hun voorwaarden. Familie is de kiem van de maatschappij. Alles begint daar.'


In de ballad Lighthouse zingt hij: 'I'm holding up the fire, lighting up the sky. Like a lighthouse on the ocean I'll bring you home allright.'


Ziggy Marley als baken? 'Je mag dat zo opvatten. Al pretendeer ik dat niet te zijn, ik doe alleen maar mijn best. I'll fix it if I can, zoals ik het zing in het nummer.'


Toch, zou hij misschien ook als baken voor de Jamaicaanse reggaescene willen fungeren?


'Oef, of ik dat kan, weet ik echt niet. Wat ik wel weet, is dat reggae in Jamaica op dit moment is vastgeroest. Er lijkt bij een jongere generatie bijna geen drang te bestaan beter te worden dan de vorige. Het resulteert erin dat veel uitentreuren wordt gerecycled door verschillende artiesten.


'Als ik in Jamaica ben en ik hoor nieuwe nummers, voelt het alsof de tijd heeft stilgestaan. Er dreigt daar muzikaal kannibalisme. Terwijl ik voor mezelf steeds probeer na te gaan over welke nieuwe dingen ik kan zingen op een poëtische manier.'


En daar komt weer die bescheiden glimlach je tegemoet.


Tarrus Riley


Een Jamaicaans Amerikaanse reggaezanger en zoon van zanger Jimmy Riley. Tarrus Rilye bracht in 2004 zijn debuutalbum uit en won in Jamaica diverse muziekprijzen. Qua geluid leunt Riley tegen genres als rocksteady en lovers rock, het subgenre met een romantische inhoud en sound waar ook artiesten als Dennis Brown en Gregory Isaacs in opereerden.


Morgan Heritage


Chronixx


Een reggaeband die al wat langer meegaat. In 1994 opgericht door de kinderen van reggae-artiest Denroy Morgan, staan ze ook bekend als de Royal Family of Reggae. Veelzijdig als ze zijn, hebben ze diverse reggae-artiesten begeleid. Ze staan bekend om hun opwindende live optredens. Aan de basis staat roots reggae, maar de band laat ook invloeden van r&b en dancehall horen.


De 22-jarige Jamar Rolando McNaughton werd door zijn vader op jonge leeftijd geregeld meegenomen naar de opnamestudio waar hij Jamaicaanse sterren als Gregory Isaacs ontmoette. Ook al gebruikt hij veel samples en is Kanye West zijn grote voorbeeld, zijn zang klinkt eerder soepel en vloeiend als in de klassieke reggae dan grommend en staccato in het modernere dancehall.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden