Fame bezwijkt onder marktimplosie

GERARD REIJN

AMSTERDAM - Fame gaat dicht. Veruit de grootste muziek- en dvd-winkel van Nederland heeft het net 21 jaar uitgehouden op de hoek van de Amsterdamse Kalverstraat en de Dam. Op 29 januari is het afgelopen.

Robert van Herpen kijkt met drie nog af te rekenen dvd's in zijn handen verbaasd op van de aanstaande sluiting. Hij komt een paar keer per jaar naar Amsterdam, speciaal voor Fame, want 'je vindt hier nog wel eens dingen die je niet zoekt.' Hoewel: dit keer valt het toch wel tegen. 'In mijn herinnering was het vorige jaren aparter, er waren meer import-cd's.'

Verderop staat Jordi Gillissen te bladeren in de vinylplaten. Ook hij komt speciaal voor Fame, uit Enschede, een paar keer per jaar. Vooral voor vinyl, ofwel de langspeelplaten. 'Die kun je in Enschede niet krijgen.'

Op de klassieke afdeling, in de kelder, staat sacrale muziek op van The Brabant Ensemble. Prachtig, vindt zestiger Bernard Bollegraaf, 'maar gruwelijk dat dat gebonk van boven er dwars doorheen komt'. De sluiting van Fame is 'een beetje jammer', maar hij zal zijn cd's ook wel vinden bij Concerto, denkt hij. 'Die hebben minder, maar hun collectie is beter.'

De klanten lijken maar matig gehecht aan Fame, maar volgens Hans Breukhoven, directeur/grootaandeelhouder van Free Record Shop waartoe Fame behoort, is het 'een fantastische winkel' voor muziekliefhebbers. 'Maar gerendeerd heeft hij nooit.' Soms was er een tonnetje winst, dan weer een tonnetje verlies.

Twee jaar geleden kreeg de krimp, die de Nederlandse cd-markt al jaren te pakken had, ook Fame in zijn klauwen. 'De omzet daalde met tien, vijftien procent per jaar', zegt Breukhoven. Vorig jaar bedroeg de omzet (muziek, film, games) van Fame nog 12 miljoen euro.

Dit jaar zal het verlies 3,5 à 5 ton zijn. Dalende omzetten, hoge huur en veel personeel: dat zijn de problemen. De winkel zal worden omgebouwd tot de zoveelste kledingzaak in 's lands bekendste winkelstraat. Van de 90 werknemers zullen er 50 worden ontslagen. De rest kan terecht bij Free Record Shops of bij de Bijenkorf. Daar bestiert Fame ook de cd-winkels.

Fame is niet de eerste megamusicstore die het loodje legt; het is zowat de laatste. In Londen waren een paar jaar geleden zeven megastores, nu nog één. In Parijs is nog een Virgin Megastore, maar die draait deels op de verkoop van elektronica en boeken. Virgin had ooit vier megastores in Nederland (Amsterdam, Rotterdam, Maastricht, Den Haag), maar die werden al in 2000 verkocht aan Free Record Shop, en even later gesloten. Virgin opent overigens nog wel megastores: in het Midden-Oosten. De laatste ging in juni open in Istanbul.

Niet alleen de megastores verdwijnen, de hele muziekindustrie is bezig met een indrukwekkende implosie. In Nederland daalde de verkoop van cd's deze eeuw van 34,1 miljoen stuks naar 15,1 miljoen. De omzet aan verkochte muziekdragers (dus ook muziek-dvd's) daalde veel harder: van 466 miljoen tot 177 miljoen euro, waarvan bovendien een steeds groter deel door webshops wordt ingepikt. Vorig jaar was een van de belabberdste van de Nederlandse muziekindustrie: de omzet daalde 15,6 procent tot 218 miljoen euro. De weinige betaalde downloads meegerekend.

Inmiddels ploetert Free Record Shop voort. In 2006 werd het bedrijf al van de beurs gehaald, in 2007 leed het voor het eerst in zijn bestaan verlies, 2009 voor de tweede keer. Cd's worden er steeds minder verkocht. Breukhoven breidde de formule eerder al uit naar films, toen naar games. Nu zal hij weer een stap verder gaan. 'We worden een cadeaushop.'

Maar over het sluiten van Fame is hij bijna emotioneel. 'Het is het einde van een muziektijdperk. This is the day the music died', citeert hij de zanger Don McLean.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden