Facebookminister vertrekt van Binnenhof

Met minister Timmermans vertrekt vandaag ook de populairste minister op Facebook van het Binnenhof. In twee jaar tijd wist Timmermans meer dan 200 duizend mensen aan zijn pagina te binden. Met updates over het ministerie, foto's van ambassadepersoneel en uitleg van beleid. Maar ook met wedstrijdverslagen van Roda JC, een controversiële verwijzing naar Edith Piaf en foto's van het wonderschone Limburg.

Jeroen Visser
Frans Timmermans. Beeld anp
Frans Timmermans.Beeld anp

Wat hadden we graag het gezicht gezien van een zekere Liz Heesterman toen ze gisteren op Facebook lik op stuk kreeg van Frans Timmermans. De vandaag afzwaaiende minister had op zijn Facebookpagina het nummer Bitter Sweet Symphony van The Verve gezet, 'die mijn stemming vanmiddag het beste weergaf'. Heesterman dacht er het hare van. 'Voor een ontzettende hypocriete zelfzuchtige graaier heb je wel een excellente muzieksmaak', sneerde ze. 'En voor zo'n uiterlijk vriendelijke dame heb je wel een hele grote bek', schreef Timmermans onmiddellijk terug. Patsboem. En even later: 'Moet ik alles maar laten passeren wat er hier aan onbeschoftheid wordt gedebiteerd?'

Het had weinig gescheeld of onbeschofte reacties hadden het Facebookavontuur van Timmermans vroegtijdig de das om gedaan. In november 2012 stopte de minister met het posten op zijn persoonlijke pagina 'na de vele negatieve en felle reacties op zijn beleid'. Een maand later was hij terug, met een zogenaamde fanpagina en huisregels. Gelukkig maar, want het leverde twee jaar lang een leuke en interessante Facebookpagina op. Wel sprak Timmermans zijn onbeschofte reaguurders om de zoveel tijd weer bestraffend toe en soms besloot hij tot een afkoelperiode waarin niet meer gereageerd mocht worden.

Inmiddels volgen meer dan 200 duizend mensen de observaties van Timmermans, van zijn oordeel over een wedstrijd van Roda JC tot een uitleg over de bilaterale gesprekken die hij tijdens een conferentie voert. Daarmee is hij wereldwijd een van de meest gevolgde bewindspersonen op Facebook. En van het huidige kabinet was hij veruit het meest invloedrijk op sociale media. Het geheim? 'Dat het zo persoonlijk is', zegt een woordvoerder. 'Voor een minister twitteren of facebooken heeft weinig effect. Ze moeten het zelf doen.'

Het persoonlijke maakt het leuk. Vergelijk het eens met het Twitteraccount van premier Rutte, beheerd door de Rijksvoorlichtingsdienst. De RVD gebruikt @MinPres als communicatiemiddel, bijvoorbeeld om de video van de wekelijkse persconferentie van Rutte te verspreiden. Nuttig, maar ook een tikkeltje saai.

Waren de posts van Frans Timmermans dan altijd leuk? Nee, zeker niet. En vergaloppeerde hij zich nooit? Ja, zeker wel. Een dag nadat hij tandenknarsend excuses had moeten aanbieden aan de Russen voor het Nederlandse politieoptreden tegen een Russische diplomaat, zette de minister een nummer van Edit Piaf op Facebook: Je ne regrette rien (Ik heb nergens spijt van). Toeval? Volgens de minister wel. 'Dit heeft nu werkelijk niets met Rusland te maken', schreef hij er later bij.

En Timmermans zou zichzelf niet zijn als zijn bijdragen niet dikwijls een tikkeltje belerend overkwamen. 'Als u nieuwsgierig bent naar het werk van Nobelprijswinnaar Patrick Modiano, kan ik u zijn roman 'Rue des boutiques obscures' aanbevelen. De enigszins houterige titel van de Nederlandse vertaling is 'De straat van de donkere winkels', het Engelse is pakkender met 'Missing Man'.'

Maar bovenal bood zijn pagina een kijkje in het leven van een minister van Buitenlandse Zaken. Daarin slaagde hij beter dan welke minister of voorlichter voor hem. De vele vliegreizen, een ontmoeting met het ambassadepersoneel in Australië en de talloze overleggen: Timmermans bleef zijn publiek ermee boeien. Wellicht dat het hem in Brussel ook lukt. Volgens zijn woordvoerder gaat de aankomende vicevoorzitter van de Europese Commissie door met facebooken, misschien wel in meerdere talen.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden