Facebookkorting niet meer gratis

Facebook gaat bedrijven geld vragen voor het gebruik van Facebook Offers. De dienst, die tot op heden gratis was, moet op die manier gaan bijdragen aan een groei van de winst en de omzet van het bedrijf.

AMSTERDAM - Sinds de geflopte beursgang van het sociale netwerk in mei en de daarop volgende koersdaling van ruim 30 procent, staat het sociale netwerk onder grote druk van beleggers om de groei te versnellen.


Via Facebook Offers kunnen bedrijven Facebookgebruikers kortingen geven op producten en diensten. Dat kunnen zij doen via hun eigen profielsites op het netwerk, maar ook door aanbiedingen te versturen naar gebruikers die vriend zijn van het bedrijf. De dienst is vooralsnog niet beschikbaar in Nederland.


Hoeveel geld Facebook precies voor de kortingendienst gaat vragen, heeft het niet bekend gemaakt. Een woordvoerder liet wel weten dat het om een bedrag van minimaal 5 dollar per aanbieding gaat. Dat bedrag zal echter alleen gelden voor kleine adverteerders die slechts een klein bereik nastreven. Bedrijven die miljoenen vrienden of 'likes' hebben op Facebook zullen aanzienlijk hogere bedragen moeten betalen.


Het sociale netwerk is naarstig op zoek naar nieuwe inkomstenbronnen, mede onder druk van beleggers.


Het enorme bereik van bijna 1 miljard gebruikers is indrukwekkend, maar Facebook kan alleen verder groeien als bedrijven genoeg geld willen betalen om die gebruikers te bereiken. Eerder al besloot Facebook daarom bedrijven geld te laten betalen voor zogenoemde 'gesponsorde verhalen' op het netwerk. Door bedrijven te laten betalen, hoopt Facebook tevens dat de kwaliteit van advertenties op het netwerk beter wordt. 'Als het geld kost zullen bedrijven beter hun best doen hun boodschap relevanter te maken en die naar het juiste publiek te sturen', aldus een woordvoerder.


De stap van Facebook past ook in de grotere strijd om advertentiedollars waarin de grootmachten van de industrie zijn verwikkeld. Bedrijven als Amazon, Google en Facebook proberen allemaal hun enorme bereik te gelde te maken.


Ook Google laat bedrijven inmiddels betalen voor diensten die voorheen gratis waren. Zo moeten bedrijven die artikelen aanbieden via Google Shopping sinds deze zomer betalen, als zij willen dat die aanbiedingen ook bij de algemene zoekresultaten worden weergegeven. Voor Google was dat een grote stap, aangezien het bedrijf voorheen verklaard tegenstander was van betaling voor het plaatsen van bepaalde zoekresultaten bij de algemene resultaten. In het prospectus bij de beursgang in 2004 schreef Google dat het dat niet zou doen. 'Onze zoekresultaten zijn onbevooroordeeld en objectief. We accepteren geen betaling voor plaatsing', aldus het concern toen.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden