Facebook mikt op armste vrienden

Door Facebook beschikbaar te maken op simpele mobieltjes, wil het sociale netwerk groeien in opkomende markten. Daar is Facebook vaak de eerste kennismaking met internet.

MENLO PARK - Facebook werkt al meer dan twee jaar in stilte aan een project dat het klantenbestand van 1,1 miljard nog verder moet vergroten. De strategie is het sociale netwerk op miljoenen goedkope, eenvoudige telefoons te laten verschijnen. Dat soort toestellen zijn in de Verenigde Staten en Europa al grotendeels verdwenen, maar in ontwikkelingslanden zoals India en Brazilië zijn ze nog steeds de norm.


Facebook wil binnenkort de eerste resultaten aankondigen van het initiatief, dat het bedrijf zelf Facebook for Every Phone noemt. Meer dan 100 miljoen personen, ongeveer een op de acht mobiele Facebookers wereldwijd, gebruiken het sociale netwerk nu regelmatig met simpele mobieltjes van soms maar 15 euro. Veel van die gebruikers, die tot de armsten ter wereld behoren, betalen weinig of niets om hun Facebook nieuwsoverzichten en foto's te downloaden. Het datagebruik wordt gefinancierd door telefoonmaatschappijen en fabrikanten.


Omdat Facebook nog maar net is begonnen met het verkopen van advertenties aan de nieuwe gebruikers, verdient het bedrijf nu nog niet aan deze doelgroep. Volgens onderzoeksbedrijf eMarketer behoren de landen waarin de software voor eenvoudige telefoons het best werkt (Brazilië, India, Indonesië, Mexico en Vietnam) echter tot de snelst groeiende markten voor internet en sociale netwerken.


Net als andere giganten in de technologie-industrie worstelt Facebook met de drastische verschuiving van computers naar mobiele apparatuur en de negatieve gevolgen hiervan voor de winst. Daarom vernieuwde het bedrijf vorig jaar de apps voor iPhone en Android en introduceerde het tegelijkertijd nieuwe advertenties om mobiele gebruikers te verleiden spellen of andere apps te installeren. Toch nam de ledengroei aanzienlijk af: bijna iedereen die een Facebookprofiel wil, heeft zich al bij het netwerk aangesloten.


Volgens analisten heeft Facebook nu een unieke kans om wereldwijd miljoenen nieuwe gebruikers aan zich te binden. Dat kan door ze via Facebook op simpele mobieltjes voor het eerst kennis te laten maken met het internet. 'In veel buitenlandse markten denken mensen dat Facebook het internet is', zegt Clark Fredricksen, vicevoorzitter bij eMarketer. Facebook hoopt dat die gebruikers, naarmate hun inkomen en toegang tot het web groeit, steeds aantrekkelijker worden voor adverteerders.


Om Facebook geschikt te maken voor simpele telefoons, moest de software worden aangepast. De hoeveelheid data werd drastisch verkleind. Ook moest er een manier gevonden worden om bekende functies zoals foto's en de chat snel weer te geven op telefoons zonder veel rekenkracht en schermen met een lage resolutie. 'We draaien de apps eigenlijk op onze servers', zegt Ran Makavy, verantwoordelijke voor het project. 'Het resultaat is iets dat bijna op een smartphone-app lijkt.' De software heeft mogelijkheden die ook in geavanceerdere versies voorkomen, zoals emoticons in stickerformaat voor de chat en filters om foto's op te leuken.


Tot twee jaar geleden was het alleen mogelijk om lid te worden van Facebook via een webbrowser op een computer, wat veel langzamer gaat dan het gebruiken van een app. 'Facebook zag oorspronkelijk alleen kansen voor het posten van statusupdates via een telefoon, mobieltjes werden niet beschouwd als belangrijkste medium om toegang te krijgen tot de dienst', zegt Javier Olivan, hoofd van Facebooks groeiteam.


Uiteindelijk realiseerde het bedrijf zich dat tientallen miljoenen mensen in ontwikkelingslanden stonden te popelen om Facebook uit te proberen, maar geen toegang hadden tot computers of dure iPhones en data-abonnementen. Om die klanten voor zich te winnen, besteedde Facebook 70 miljoen dollar (ongeveer 50 miljoen euro) aan de overname van Snaptu, een Israëlisch bedrijf dat al uitgeklede versies van Facebook en andere apps aanbood op simpele telefoons.


Had het bedrijf een paar jaar geleden nauwelijks gebruikers op eenvoudige telefoons, nu zijn er honderd miljoen leden actief. Facebook weigert voorspellingen te doen over de groei van de service op zowel smartphones als simpele telefoons. De verwachtingen om op korte termijn geld te verdienen aan de gebruikers van eenvoudige telefoons zijn bescheiden. In het eerste kwartaal van dit jaar verdiende het sociale netwerk slechts 24 procent van zijn totale inkomsten buiten de Verenigde Staten, Canada en Europa. Maar doordat het gebruik van mobiele telefoons in Azië, Latijns-Amerika en Afrika hard groeit, ligt daar wel een grote langetermijnkans voor zowel Facebook als partners uit de telefoonindustrie.


Door samen te werken met telefoonproducenten en providers haalt Facebook legioenen aan nieuwe gebruikers binnen. Zo kondigde Nokia in mei een simpele telefoon aan van 99 dollar met gratis toegang tot Facebook voor gebruikers van bepaalde providers. De telefoonproducenten en providers hopen dat gebruikers bereid zijn meer te betalen voor betere telefoons en toegang tot meer data zodra ze, via Facebook, het internet hebben leren kennen.


Javier Olivan Hoofd van Facebooks groeiteam


miljoen leden gebruiken Facebook op een eenvoudige telefoon.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden