Facebook: 'liken' van websites valt onder vrije meningsuiting

Het 'liken' van websites valt onder de vrijheid van meningsuiting. Dat betoogt Facebook in een brief aan de Federal Trade Commission (FTC). Met het schrijven probeert Facebook voor elkaar te krijgen dat het Amerikaanse Congres wetgeving gericht op privacy van kinderen niet verder aanscherpt.

AMSTERDAM - De FTC maakte in augustus bekend dat het de zogenoemde Children's Online Privacy Protection Act (COPPA) gaat aanpassen. Onderdeel van de wijziging is dat websites, apps en onlinespellen beperkt worden in hun mogelijkheden persoonlijke informatie van tieners op te slaan. Het gaat om gegevens als e-mailadressen, ip-adressen en serienummers van bijvoorbeeld smartphones of tablets.


De voorgenomen aanscherping is tegen het zere been van Facebook, blijkt uit de brief. Het soort informatie waar de commissie het over heeft, wordt door Facebook gebruikt om adverteerders gericht te laten adverteren. Een groot deel van de gegevens verzamelt het sociale netwerk door te kijken welke sites, commentaren, foto's, blogs of andere onlinecontent mensen 'liken'. Zonder die informatie kan Facebook niets verdienen aan zijn gebruikers. In zijn brief aan de FTC schrijft het concern: 'Het Hooggerechtshof heeft al meerdere malen erkend dat tieners recht hebben op bescherming tegen overtreding van het eerste artikel van de grondwet.' Het betoog van Facebook is opvallend aangezien de FTC nooit heeft voorgesteld het 'liken' op zich te verbieden.


Ouderorganisaties en andere belangenclubs beklagen zich al langer over het feit dat adverteerders jonge kinderen, onder meer via Facebook, benaderen met advertenties voor vet voedsel of snoep met veel suiker. Jonge kinderen zouden sowieso erg snel persoonlijke gegevens delen op internet zonder zich bewust te zijn van de risico's.


Als COPPA wordt aangescherpt zal Facebook naar verwachting ook meer moeten doen aan het voorkomen van gebruik van zijn website door kinderen jonger dan 13. Officieel mag deze doelgroep geen profielen aanmaken binnen het netwerk, maar in de praktijk blijkt dat lastig te monitoren. Volgens Consumer Reports gooide Facebook afgelopen jaar 800duizend kinderen van onder de 13 uit het netwerk. Volgens het onderzoeksbureau is dat slechts een klein deel van het geheel. Er zouden ruim 5,5 miljoen Facebook-gebruikers van onder de 13 jaar zijn.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden