NIEUWS

Facebook lanceert eigen platform voor makers en luisteraars van podcasts

Luisteraars van podcasts kunnen vanaf deze week ook terecht op Facebook. Het verschil met andere podcast-apps: direct contact met de fans.

Of en hoe Facebook, een van de grootste advertentienetwerken ter wereld, van plan is geld te gaan verdienen aan podcasts is nog niet bekend. Beeld AP
Of en hoe Facebook, een van de grootste advertentienetwerken ter wereld, van plan is geld te gaan verdienen aan podcasts is nog niet bekend.Beeld AP

Het grootste sociale netwerk ter wereld stort zich op de groeiende markt van podcasts. Facebook laat podcastmakers in de Verenigde Staten vanaf dinsdag nieuwe afleveringen rechtstreeks op de Facebookpagina van een podcast zetten. Bij elke nieuwe aflevering verschijnt ook een bericht om hem aan te kondigen, en er komt een ‘podcast’-tabblad met een archief van alle afleveringen. Die speelt een luisteraar dan direct af in de app of via de website van Facebook.

Je kunt er iets meer mee dan alleen luisteren, want als makers daarvoor toestemming geven kun je korte fragmenten van maximaal een minuut uit een aflevering knippen, met net die ene grap of stellige uitspraak. Die fragmenten zijn dan weer te delen op Facebook.

Facebook heeft een belangrijk voordeel ten opzichte van veelgebruikte podcast-apps zoals die van Apple en Spotify: makers gebruiken het platform al om contact te maken met hun publiek. In andere podcastapps luister je afleveringen of je beheert je abonnementen. Van maker naar luisteraar is het verder eenrichtingsverkeer. Facebook heeft al het platform waar gebruikers hun enthousiasme of ergernis met elkaar delen, en brengt met een eigen podcastspeler die twee werelden een stapje dichter bij elkaar.

De toevoeging is een volgende serieuze stap van Facebook op de steeds uitdijende markt van audio op internet. In april kondigde het platform de podcastspeler al aan, samen met een paar andere initiatieven. Gebruikers kunnen straks ‘soundbites’ opnemen en plaatsen op Facebook, vergelijkbaar met audioberichten in WhatsApp. Vorige week was oprichter Mark Zuckerberg gastheer van de eerste Live Audio Room, een online audiochatruimte waar gebruikers met elkaar praten, vergelijkbaar met de kortstondig populaire app Clubhouse.

Grote vraag bij het aanbieden van podcasts is of en hoe er aan te verdienen is. Spotify zet vooral in op de verkoop van advertenties, en koopt het ene na het andere bedrijf op om podcasts te maken die je alleen daar kunt horen. Geld verdienen doen zowel Spotify als makers (is de belofte) aan advertenties en betaalde abonnementen voor exclusieve shows. In de Verenigde Staten werkt het Zweedse bedrijf al zo, andere landen volgen later. Ook concurrent Apple kondigde betaalde abonnementen op podcasts aan.

Of en hoe Facebook, een van de grootste advertentienetwerken ter wereld, van plan is geld te gaan verdienen aan podcasts is nog niet bekend. Ook niet of Facebook zelf exclusieve podcasts wil gaan maken, zoals Netflix doet met speciale series. Maar in de strijd om de aandacht van gebruikers hoopt Facebook nu ook de luisteraar binnen te hebben.

Podcasts van en besproken door de Volkskrant

Van politiek tot cultuur, van interviews tot onderzoeksjournalistiek, van liefde tot filosofie: de Volkskrant maakt ook podcasts. Hier zijn ze te vinden. En op deze pagina verzamelen we recensies van andere podcasts die de moeite waard zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden