Facebook gaat nóg verder met gerichte advertenties

Binnenkort kunnen adverteerders hun reclame op Facebook nog meer gaan focussen op de juiste mensen, zo meldt het sociale netwerk. Zo kunnen bedrijven bijvoorbeeld klanten bereiken die onlangs hun website of app bezocht hebben, maar nog niks gekocht hebben.

Voor Facebookgebruikers betekent Custom Audiences vooral nog meer gepersonaliseerde reclame in de eigen newsfeed.Beeld reuters

Facebook is de vorige herfst gelanceerde 'Custom Audiences'-functie verder aan het uitbouwen. Met Custom Audiences kunnen bedrijven hun bestaande klantenlijsten erbij nemen en zo hun Facebook-advertenties alleen aan die mensen richten. Daar komen nu dus ook nieuwe functies bij.

Specifieker
Zo kunnen ze nog specifieker doordringen tot het gedrag van de klanten. Mensen die bijvoorbeeld de website of mobiele app van een bedrijf bezocht hebben, zouden zo bijvoorbeeld over de streep getrokken kunnen worden met een toegespitste reclameboodschap. Om dat mogelijk te maken moet de website van het bedrijf wel een stukje extra code implementeren.

Facebook geeft zelf het voorbeeld van een fietsenwinkel die een advertentie creëert voor mensen die zelf een fiets aan het samenstellen zijn en die in dat proces al eens een kijkje genomen hadden op de website van de bewuste shop.

Voor Facebookgebruikers betekent het vooral nog meer gepersonaliseerde reclame in de eigen newsfeed. Facebook benadrukt dat in het hele proces geen persoonlijke gegevens van de gebruikers worden uitgewisseld tussen de bedrijven en het sociale netwerk of tussen bedrijven onderling. Gebruikers kunnen, zo klinkt het, overigens ook aangeven dat ze geen advertenties willen zien op basis van de websites en apps die ze bezoeken. Dat kan via de 'about this ad'-optie, die altijd naast de advertenties staat als je op de 'x' klikt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden