Fabrikant mag 'milfshakes' verkopen

Het regende klachten bij de Zweedse reclamecommissie nadat voedselproducent Friggs met een dubbelzinnige campagne uitpakte om hun laatste dieetdrankjes aan de man (vrouw) te willen brengen. Het bedrijf doopte de pakjes namelijk 'milfshakes', iets wat bij veel Zweedse feministes volledig verkeerd viel.

© BRUNOPRESS

'Seksistisch', 'vernederend'en 'vrouwonvriendelijk', de meningen over de ludieke merknaam waren niet mals. Toch besloot de Zweedse reclame-waakhond dat de campagne wel degelijk door mocht gaan. 'De term 'milfshake' kan ook als grappig beschouwd worden', aldus een woordvoerder van de commissie.

De commotie onder de Zweedse dames is niet heel vreemd wanneer men beseft waar 'milf' voor staat. Het is namelijk de afkorting van 'mother I'd like to fuck', en is ontleend (in een ver, duister verleden) aan het jargon van de porno-industrie. De term werd echter al min of meer gemeengoed in 1999 nadat de puberhitfilm 'American Pie' in 1999 er gebruik van maakte, refererend aan de uiterst sexy moeder van één van de personages.

'Het feit dat de term 'milf' gekidnapt werd uit de porno-industrie en nu op een positieve manier gebruikt wordt door 'gewone' mensen was een van de redenen waarom we besloten hebben om het te gebruiken voor onze campagne', aldus een woordvoerder van Friggs. Toch biedt de producent zijn excuses aan voor vrouwen die zich beledigd voelen.




Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden