Extra zware dempers moeten zwiepen Erasmusbrug voorkomen

Er komen extra zware dempers op de tuien van de Rotterdamse Erasmusbrug. Die ingreep voorkomt volgens de gemeente dat de brug bij zware windstoten en regen gaat zwabberen....

Van onze verslaggever

ROTTERDAM

TNO en gemeentewerken van Rotterdam hebben zeven maanden onderzoek gedaan naar het mankement aan de Erasmusbrug. De tuien bleken niet bestand tegen een fikse bries in combinatie met regen. Op 4 november vorig jaar trilden de tuien onheilspellend. Ze weken zo nu en dan bijna een meter uit naar links of rechts, en maakten een hels lawaai. De brug moest een paar dagen voor het verkeer worden afgesloten. Als noodmaatregel zijn de tuien sindsdien met nylonkabels aan elkaar verbonden.

Directeur C. de Wijs van Gemeentewerken kon dinsdag bij de presentatie van het voorlopige rapport over de reparatie van de Erasmusbrug niet exact vertellen wat de kosten zijn van het onderzoek en de nieuwe dempers. 'Het zou ongeveer een miljoen gulden kunnen zijn, maar hang me niet op aan een afwijking', aldus De Wijs. Hij zegt dat na de berekeningen van gemeentewerken 'bewezen is dat de problemen die bij de Erasmusbrug optraden niet liggen aan de architectonische vormgeving. De geknikte pyloon is niet de oorzaak van het mankement.'

Volgens hem zullen de zwaardere dempers 'het fenomeen definitief onderdrukken'. Over vier maanden moeten de nieuwe dempers op de brug aangebracht zijn. 'Dan zijn we voor het stormseizoen klaar.' Hoe de dempers eruit komen te zien is nog niet duidelijk. Volgende maand gaat gemeentewerken twee prototypes testen, volgende week wordt een deel van de nylon kabels verwijderd.

Andere mogelijkheden om het trillen van de brug te verhelpen bleken onbruikbaar. Een permanente verbinding tussen de tuien, zoals de nylonkabels, achtte gemeentewerken lelijk. Bovendien zouden er opnieuw trillingen kunnen komen. Met een bewerking van het oppervlak van de tuien, waardoor het regenwater niet meer in een straal naar beneden stroomt, zouden onberekenbare gevaren zijn gemoeid.

De in september vorig jaar geopende Erasmusbrug kostte 365 miljoen gulden en verbindt het centrum van Rotterdam op de noord-oever met de nieuwe wijk Kop van Zuid aan de andere kant van de Nieuwe Maas.

Met het verhelpen van de trilling van de tuien is Rotterdam niet uit de zorgen. De beweegbare basculebrug en de slagbomen weigeren soms dienst en zorgden herhaaldelijk voor files. De Wijs: 'De brug vervormt en bij het dichtgaan sluit hij niet perfect aan. Het systeem zegt dan dat de slagbomen dicht moeten blijven. Dat moeten we nog oplossen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden