Extra suiker in drankjes: ‘Tja, nou?’

Eindelijk heeft de industrie toegegeven drank te zoeten, jubelt de Stichting Alcoholpreventie...

Marcel van Lieshout

Dat veel jongeren een zwak hebben voor felgekleurde, zoete alcoholhoudende drankjes is bekend, dat de drankindustrie toegeeft die drankjes expres extra zoet te maken om zo de alcoholsmaak te maskeren, is zeldzaam.

‘Zie je wel’, stelt Esther van den Wildenberg van de Stichting Alcoholpreventie (STAP) tevreden vast, ‘dat die producenten wel altijd zeggen bezorgd te zijn over drankgebruik van jongeren, maar dat ze er alleen maar op uit zijn dat die jongeren klant worden.’

STAP maakte dinsdag bekend dat een Australische marketeer achter het wodka-mixdrankje Absolut Cut erkent dat het drankje extra wordt gezoet om een hoger alcoholpercentage te verdoezelen ‘waardoor jongeren sneller dronken worden’. De ‘bekentenis’ stond in de Sydney Morning Herald. Het drankje is ook in Nederland te verkrijgen.

‘Tja, nou?’, haalt secretaris Joep Stassen van de Commissie Gedistilleerd (onderdeel van het Productschap Dranken) de schouders op. ‘STAP doet altijd net alsof er een wereldwijde samenzwering van drankproducenten gaande is om jongeren aan de alcohol te krijgen. Heeft er eentje de omerta verbroken?’

Hoe de jongeren te waarschuwen voor alcohol? Minister Rouvoet (Jeugd en Gezin) opperde in juni dat hij nog eens wil kijken naar het plan van zijn voorganger Hoogervorst om de bij de jeugd populaire breezers uit de supermarkt te houden.

STAP én de drankenbranche weten echter dat breezers al lang niet meer zo populair zijn. In 2002 werd in Nederland jaarlijks 30 miljoen liter aan breezers gedronken, dit jaar zal dat vermoedelijk zakken naar 8 miljoen liter. Ter vergelijking: de bieromzet in Nederland bedraagt jaarlijks 1,2 miljard liter.

Stassen: ‘Ook jongeren tot 16 jaar drinken bier veruit het meeste.’ Van den Wildenberg: ‘Breezers zijn dan wel uit, maar nu lokt de industrie de jongeren met likorettes, likeurachtige drankjes. Ook weer heel felgekleurd. Die bevatten gemiddeld 14,5 procent alcohol. Tot 15 procent mag je verkopen in de supermarkt. En daar is niemand die jongeren ook maar even aanspreekt op het gevaar.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden